آفتاب
روزنامه نگار آذری:

موضع مغرضانه غرب علیه ایران بتدریج اهمیت خود را از دست داده است

موضع مغرضانه غرب علیه ایران بتدریج اهمیت خود را از دست داده است

باکو- ایرنا- ˈقربان جبراییل افˈ روزنامه نگار آذری با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذاکرات ایران و گروه1+5 گفت: شواهد نشان می دهد که موضع مغرضانه غرب علیه ایران بتدریج اهمیت خود را از دست داده است.

وی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باکو با اشاره به بازی های سیاسی غرب و حامیان پشت پرده آنها در نادیده گرفتن تعهدات خود گفت : تجربیات قبلی نشان داده است که نمی توان به غربی ها اطمینان کرد. ولی این بار به عنوان یک صاحب قلم نسبت به موضوع خوش بین هستم، زیرا آمریکا، آلمان، انگلیس و چند کشور غربی با انتشار بیانیه هایی بر موفقیت های به دست آمده در مذاکرات ˈژنوˈ صحه گذاشته اند.

این خبرنگار آذری با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و مذاکراتی که در جریان این سفر انجام می شود و همچنین سفر آتی ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران ، نتایج این سفرها را در تحقق توافقات ژنو مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: با استناد به اطلاعات منابع معتبر می توان دریافت که موضع مغرضانه غرب علیه ایران بتدریج اهمیت خود را از دست داده است. غرب و اروپا اکنون درک می کنند که سرنوشت صنایع و انرژی آنها با ذخایر نفت و گاز ایران گره خورده است و فایق آمدن بر بحران اقتصادی در غرب بدون داشتن روابط اقتصادی با ایران امکان پذیر نخواهد شد.

سردبیر نشریه نبض، چاپ باکو افزود: مسوولان شرکتهای عظیم غربی بتدریج به تحریم های وضع شده علیه ایران اعتراض می کنند و اقتصاد دانان برجسته جهان نیز اعتراف می کنند که برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری با تهران می تواند در بهبود وضعیت زندگی و رفاه اجتماعی در آن سوی اقیانوس ها موثر واقع شود.

وی همچنین حوادث متعدد هوایی در ایران را نیز معلول تحریم های غرب علیه ایران برشمرد و تاکید کرد: این مسایل قیافه زشت تحریم ها را به نمایش می گذارد. با اینکه در قرن 21 به سر می بریم ، ولی متاسفانه برخی از کشورها با توسل به زور علیه کشوری که با آن اختلاف دارند، رفتار می کنند.

به گفته این روزنامه نگار آذری، کشورهای تحریم کننده ایران علاوه بر حوزه اقتصادی ، در رابطه با مساله سوریه نیز برخورد حسادت آمیزی با مشارکت ایران در رفع این بحران دارند و این درحالی است جمهوری اسلامی ایران بارها پیشنهاد کمک به حل مساله سوریه را ارایه کرده است.

جبراییل اف به نقش تاثیر گذار ایران در منطقه نیز اشاره کرد و گفت : ایران همچنین می تواند در حل و فصل مناقشه قره باغ که مساله رنج آوری برای جمهوری اذربایجان محسوب می شود، کمک بکند ولی برخی ها صرفا بخاطر صلاحدیدهای سیاسی شان بطور کاذب مانع مشارکت ایران در حل و فصل این مسایل می شوند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ادامه مذاکرات با ایران که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز آن را مورد تاکید قرار داده است، نباید روی کاغذ مسکوت بماند و همانگونه که تصمیمات مرحله نخست مذاکرات ژنو بسوی اجرایی شدن می روند، مذاکره با ایران در مورد سایر مسایل بدون توجه به مصالح صهیونیسم بین الملل نیز باید به یک ضرورت انکارناپذیر برای جهان تبدیل شود و این نیز خواسته جامعه جهانی است.

خاورم*1206*1552
کد N64210

وبگردی