آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه: اوج آلان در روند صلح نقش داشته است

معاون نخست وزیر ترکیه: اوج آلان در روند صلح نقش داشته است

آنکارا - ایرنا - ˈ بشیر آتالای ˈ معاون نخست وزیر ترکیه بر اهمیت نقش ˈ عبدالله اوجالانˈ رهبر زندانی حزب غیر قانونی کارگران کرد ترکیه ˈ پ.ک.کˈ در روند صلح در این کشور تاکید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری راست خبر ترکیه، آتالای با اشاره به دیدارهای نمایندگان حزب صلح و دمکراسی با ˈ اوج آلانˈ در زندان ایمرلی گفت: به نظر می رسد مدت زمان استقرار صلح و آرامش در ترکیه تمدید شود ضمن اینکه دولت آنکارا تلاش می کند گام های جدیدی را در چارچوب اصلاحات دمکراتیک در این کشور بردارد و سبب توسعه دمکراسی شود.

حزب صلح ودمکراسی هواداران بسیاری در مناطق کردنشین ترکیه دارد و این حزب هم اکنون 30 نماینده در مجلس ملی این کشور دارد.

معاون نخست وزیر ترکیه با ابراز خرسندی از اینکه در مدت زمانی که درگیری های مسلحانه در این کشور متوقف شده است شهروندان ترک شاهد تلفات جانی در ترکیه نبوده اند، افزود: اوج آلان نقش مهمی در تداوم شرایط صلح در ترکیه دارد و باید با او درباره راهکارهای تقویت صلح مشورت شود هر چند برخی از سازمان های کرد که در آلمان فعالیت می کنند سعی دارند روند صلح را با مشکل مواجه سازند.

آتالای دو حزب مخالف جمهوری خواه خلق و حرکت ملی در مجلس ملی ترکیه را به تلاش برای ایجاد چالش در مسیر تلاشها برای اصلاحات در این کشور به ویژه جهت پاسخ به مطالبات کردها متهم کرد و افزود: با این حال دولت آنکارا سعی می کند الفبای کردی را در متون درسی این کشور وارد کند و به زودی زمینه را برای فعالیت آزمایشی مدارس ویژه در ترکیه فراهم می آورد.

مذاکرات صلح بین دولت آنکارا و ˈ اوج آلان ˈ چندی است آغاز شده است ولی دو طرف یکدیگر را به اخلال در این روند متهم می کنند.

خاورم / 2010 *230 ** 1514
کد N64060

وبگردی