آفتاب
رسانه های آلمان اعلام کردند

روحانی کانون توجهات اجلاس داووس

روحانی کانون توجهات اجلاس داووس

برلین-ایرنا-خبرگزاری آلمان(د.پ.آ) درگزارشی برنامه هسته ای ایران، توافقنامه ژنو، بحران سوریه و کنفرانس ژنو2را مهمترین محورهای گفت وگوی شرکت کنندگان چهل وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصاد (داووس) و سخنرانی دکتر حسن روحانی در جمع سران دنیا را اوج سیاسی این اجلاس نام برد.

به گزارش ایرنا، این رسانه آلمانی درادامه گزارش خود با اشاره به حضور رییس جمهوری ایران به عنوان یکی از سران شرکت کننده در اجلاس داووس، نوشت : بدون شک حسن روحانی و ایران محور اصلی نشست امسال داووس خواهند بود.

درادامه این گزارش با اشاره به نشست خبری روزچهارشنبه برگزار کنندگان اجلاس داووس به نقل از سخنگوی اجلاس آمده است: دراین نشست بین المللی،حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران یکی از40 رییس دولت شرکت کننده از کشورهای مختلف جهان خواهد بود.

براساس اعلام مسوولان نشست اقتصادی داووس، خانم دیلما روسف رییس جمهوری برزیل، روسای جمهوری مکزیک و کره جنوبی و دیوید کامرون، انریکو لتا، شینزو آبه نخست وزیران انگلیس، ایتالیا و ژاپن از دیگر مقام های شرکت کننده در این اجلاس خواهند بود و از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز دعوت به عمل آمده است.

این رسانه المانی افزود: نشست اقتصادی داووس امسال در حالی با حضور نخبگان سیاسی و اقتصادی جهان برگزار می شود که ایران و کشورهای عضو گروه1+5 دردورجدید مذاکرات خود درمورد برنامه هسته ای این کشور به توافق رسیده اند و مرحله اول توافق موقت ژنو که درماه نوامبر حاصل شده نیز قرار است از20 ژانویه یعنی دو روز قبل از آغاز نشست داووس، به مرحله اجرا گذاشته شود.

خبرگزاری آلمان در ادامه مطلب خود به نقل از ˈکلاووس اشوابˈ بنیانگذار داووس، نوشت: من نمی خواهم که در این اجلاس روسای شرکت های بزرگ و رهبران دنیا فقط روی بحران های فعلی متمرکز شوند بلکه بهتر است نگاهی به راه حل هایی برای حل مشکلات اساسی ملت ها همچون فقر و نابرابری اقتصادی، مناقشه نسل ها و دگرگونی فنی جوامع و تاثیرات آن بر زندگی مردم داشته باشند.

درهمین رابطه هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز درمطلبی با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین مجمع اقتصاد جهانی موسوم به اجلاس داووس در22 تا 25 ژانویه، نوشت: امسال میهمان ویژه ای از ایران در جمع نخبگان جهانی در داووس حضور خواهد داشت.

این نشریه با اشاره به اینکه امسال حسن روحانی رییس جمهوری ایران، کانون توجهات بین المللی در این مجمع اقتصادی است، نوشت: دو باره بعد از حدود یک دهه، یک رییس جمهور ازایران در اجلاس داووس شرکت می کند و البته انتظاراتی که نخبگان جهان درحیطه اقتصاد و سیاست از این میهمان ویژه دارند، بسیار بالا است.

اشپیگل می افزاید: اوج سیاسی نشست داووس سخنرانی رییس جمهوری ایران خواهد بود که موضوع آن ˈجایگاه ایران درجهانˈ انتخاب شده و انتظار می رود حسن روحانی در سخنان خود در جمع سران سیاسی و اقتصادی شرکت کننده،همه کشورها را به سرمایه گذاری در کشورش فرا بخواند.

براساس اعلام برگزارکنندگان داووس، درچهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد بیش از دو هزار و500 نفر ازجمله 40رییس دولت حضور خواهند داشت و پیش بینی شده که یک هزار و 500 نفر از شرکت کنندگان را نیز روسای شرکت های بزرگ اقتصادی جهان تشکیل دهند.

شخصیت های فرهنگی، علمی، رسانه ای و نمایندگان جامعه مدنی ازکشورهای مختلف جهان از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بین المللی اعلام شده اند.

به گفته مسوولان برگزاری این اجلاس، علاوه بر جلسات رسمی در چهار روز برگزاری نشست داووس، درمجموع 250 نشست تخصصی با موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی در حاشیه اجلاس چهل و چهارم برنامه ریزی شده است.

تغییرات اقلیمی، آینده بهداشت، چالش بیکاری جوانان، آینده شمال آفریقا و خاورمیانه و چشم انداز اقتصادی در کشورهای درحال ظهور از جمله چین، هند، برزیل، مکزیک و روسیه از موضوعات مهم نشست های تخصصی این اجلاس عنوان شده است.

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (world economic forum) همه ساله با حضور رهبران سیاسی و نخبگان اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف جهان در سوئیس برگزار می شود و تحت تاثیر نام محل برگزاری به نام اجلاس داووس (Davos) مشهور شده است.

مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیردولتی و بین المللی، مستقر در ژنو سوئیس است که همه شهرت خود را مدیون اجلاس سالانه در داووس است. علاوه بر این اجلاس، مجمع جهانی اقتصاد نشست های منطقه ای نیز در طول سال برگزار می کند.

این بنیاد، در سال 1971 توسط کلاوس اشواب استاد تجارت و بازرگانی تاسیس شد.

به گفته حامیان این بنیاد اقتصادی، مجمع جهانی اقتصاد مکانی ایده آل برای گفتمان و مباحثه درباره مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زمین است زیرا نمایندگان قوی ترین سازمان های اقتصادی و با نفوذترین نهادهای سیاسی جهان در اجلاس آن شرکت می کنند؛ متفکران به طرح ایده های خود می پردازند و فضای عموماً غیررسمی اجلاس، بحث های گسترده و بی پرده ای را موجب می شود.

اروپام/2051** 1701 ** 1514 ** 1064
کد N64059

وبگردی