آفتاب

ظریف:ایران نگران بازدید بیشتر از تاسیسات هسته‌ای نیست

ظریف:ایران نگران بازدید بیشتر از تاسیسات هسته‌ای نیست

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بازدید روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: کشوری که بازدید روزانه دارد، نگران بازدید بیشتر از تاسیسات هسته‌ای‌اش نمی‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با راشا تودی در حاشیه سفر خود به مسکو در پاسخ به سوالی درباره تلاش برخی از قانونگذاران آمریکایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران درباره برنامه هسته‌ای هیچ نتیجه‌ مثبتی به همراه نداشته است. اگر برخی از قانونگذاران تندرو موفق شوند که بتوانند علیرغم مواضع باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، تحریم‌های جدیدی وضع کنند آنها پیامدهای پس از اعمال این تحریم‌ها را دوست نخواهند داشت.

وی ادامه داد: طرفداران اینگونه سیاست‌ها اعلام می‌کنند که ایران بلوف می زند. کسانی که در آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر هستند خواهند دید که دنبال‌روی از این سیاست چه عواقب بدی به همراه خواهد داشت. من نمی‌خواهم یک بحث بچه‌گانه درباره اینکه ایران بلوف می‌زند یا نه، داشته باشم. آنها می‌توانند ما را مورد آزمایش قرار دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: تحریم‌های گذشته توانست برای ایران 19 هزار سانتریفیوژ تولید کند. بسیاری از مردم ایران بر این باورند که کنگره آمریکا مخالفند که آنها بتوانند دارو به راحتی بخرند؛ زیرا که آنها موانعی را در جهت واردات دارو ایجاد کرده‌اند.

ظریف گفت: افرادی که موافق تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند مانند باب مندز، باید از خود این سوال را بپرسند آیا از نتایج تحریم‌ها می‌توانند خشنود و مفتخر باشند. هیچ یک از تحریم‌ها تاثیر متفاوتی برای ایران نداشته است. اگر آنها باور می‌کنند که این تحریم‌ها بسیار مهم هستند می‌توانند آن را مورد آزمایش قرار داده و نتایج آن را ببینند. من فکر نمی‌کنم که نتایج آنها متفاوت با نتایج تحریم‌های گذشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال اینکه ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یافته باشد، گفت: هرگونه داشتن تسلیحات مخفی هسته‌ای برای مردم ایران به معنای هدر دادن زمان، پول و انرژی است. حقیقت این است که تاسیسات هسته ای ایران برای هر گونه بازدید و هرگونه وسیله‌ای برای شفافیت بیشتر از هر تاسیسات دیگری در منطقه درهای خود را باز کرده است.

ظریف اضافه کرد: تهران نگران هیچ‌گونه بازدید بیشتری توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست؛ زیرا حتی بازدیدهای روزانه نیز انجام می گیرد.

همچنین وی در بخش دیگری از این گفت‌و گو آمادگی خود را برای سفر به عربستان سعودی اعلام کرد.

219219

 

 

کد N63858

وبگردی