آفتاب

سلیم ادریس: در منصبم نمی‌مانم/ تشکیل "ارتش ملی آزاد" عملی نیست

سلیم ادریس: در منصبم نمی‌مانم/ تشکیل "ارتش ملی آزاد" عملی نیست

رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه با بیان اینکه تصمیم ندارد در منصبش بماند، اظهار کرد که از بین بردن "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) در سوریه آسان نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سلیم ادریس، رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با روزنامه "الشرق الاوسط" اعلام کرد: تصمیم ندارم در منصبم بمانم، من از نظام سوریه جدا نشده‌ام تا فرمانده ارتش آزاد شوم. من یک سرباز هستم که برای خدمت به این "انقلاب" تلاش می‌کنم و آماده ایفای هر نقشی هستم. اما پست‌ها و منصب‌ها هیچ ارزشی در مقابل هدف اصلی ما که سرنگونی نظام سوریه است، ندارد.

وی درخصوص درگیری‌ها میان مخالفان با "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش گفت: این درگیری‌ها در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت. ما برخی از گردان‌ها را به سلاح و مهمات مجهز کردیم و طبیعی است که حمایت‌ها از گردان‌هایی صورت بگیرد که پیشتر تحت لوای ارتش آزاد فعالیت می‌کردند و در حال حاضر نام‌های جدیدی همچون "ارتش مجاهدین" بر روی خود گذاشته‌اند.

پیشتر "جمال معروف"، فرمانده جبهه "انقلابیون سوریه" اعلام کرده بود که هسته اولیه "ارتش ملی" خواهد بود که در این خصوص سلیم ادریس خاطرنشان کرد: هیچ کس حق ندارد به ایفای نقش یکجانبه بپردازد، چرا که این مسئله ساختار ارتش است و باید به صورت دسته‌جمعی برای آن عمل شود تا ما ارتش واقعی به راه بیاندازیم.

این مخالف سوری همچنین تصریح کرد: ما نشست‌هایی با دیگر مخالفان داشتیم. اما این نشست‌ها به دلیل درگیری‌ها با دولت اسلامی عراق و شام متوقف شد. دولت اسلامی عراق و شام بخشی از القاعده به شمار می‌آید و از بین بردن آن در سوریه به آسانی صورت نخواهد گرفت یعنی نمی‌توان آنها را ظرف یک هفته یا دو هفته از بین برد؛ بلکه این امر نیاز به زمان طولانی دارد که منجر به فرسایش نیروی مخالفان و تضعیف آنها در برخی از جبهه‌ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسئله درگیری با دولت اسلامی عراق و شام بسیار خطرناک است، چرا که ارتش سوریه از این مسئله به نفع خود استفاده می‌کند و پیش‌روی‌های میدانی به دست می‌آورد و ما شاهد این مسئله در حلب واقع در شمال سوریه هستیم.

سلیم ادریس در پاسخ به سئوالی پیرامون تشکیل "ارتش ملی آزاد" که اسعد مصطفی، وزیر دفاع دولت موقت از تشکیل آن خبر داده بود، گفت: توافق‌هایی با وزیر دفاع در خصوص بازسازی ساختار ستاد ارتش صورت گرفت تا مخالفان با قدرت بیشتر با ارتش سوریه مقابله کنند، اما مسئله ارتش ملی بیشتر به یک حباب نزدیک است تا اینکه بخواهد به واقعیت نزدیک باشد. ما باید قبل از دادن این چنین وعده‌هایی، از خودمان بپرسیم که آیا امکانات چه در عرصه مهمات و چه از لحاظ مالی برای تشکیل چنین ارتشی فراهم است یا خیر؟ از نظر من هر طرحی که شرایط برای موفقیت‌آمیز بودن آن وجود نداشته باشد، باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که مردم سوریه از این وعده‌های توهم‌آمیز خسته شده‌اند و تنها شرط تشکیل چنین ارتشی این است که مبلغ مالی که برای مدت شش ماه کفایت کند، وجود داشته باشد. اما این مبلغ در حال حاضر در اختیار ما نیست.

وی همچنین از تمام طرف‌های بین‌المللی خواست تا روابط خود را با نظام سوریه قطع کنند تا بدین ترتیب بر این نظام اعمال فشار کرده تا تسلیم خواسته‌های مخالفان شود.

سلیم ادریس درخصوص حضور در ژنو2 عنوان داشت: حضور ما در ژنو 2 ایجاب می‌کند که شرایط و فضای مناسب برای آن وجود داشته باشد و گذرگاه‌های انسانی برای کمک‌رسانی به افراد محاصره شده باز شود و حملات پایان یابند. همچنین این مسئله لازم و ضروری است که ما ضمانت‌های بین‌المللی در خصوص برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به دست آوریم و ضمانت شود که وی اختیارات خود را به دولت انتقالی واگذار می‌کند. در همین زمینه باید مخالفان به این مسئله توجه داشته باشند که مشارکت در ژنو به صورتی که با اراده آنها مغایرت دارد، یک گزینه بسیار اشتباه بوده و به نفع "انقلاب سوریه" نیست.

انتهای پیام

کد N63732

وبگردی