آفتاب

هشدار بازرس آمریکایی نسبت به تبدیل افغانستان به کشوری با "جرایم مواد مخدر"

هشدار بازرس آمریکایی نسبت به تبدیل افغانستان به کشوری با "جرایم مواد مخدر"

یک مقام ارشد آمریکایی هشدار داد که کشت تریاک در افغانستان بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و می‌تواند افغانستان را به کشوری با جرایم مواد مخدر تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به رغم گذشت بیش از یک دهه از اجرای برنامه مبارزه با مواد مخدر از سوی آمریکا و سایر کشورها، کشت تریاک در این کشور که شورشیان طالبان را از لحاظ مالی تامین می‌کند، نسبت به تمامی زمان‌ها افزایش یافته است.

جان سوپکو، بازرس کل ویژه در خصوص بازسازی افغانستان در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که تجارت فزآینده تریاک به این معنا است که شبکه‌های قاچاق مواد مخدر می‌تواند نهایتا در سراسر افغانستان گسترده شود.

وی در گزارشی اعلام کرد که پس از خروج سربازان ناتو از افغانستان پس از سال 2014،‌ این کشور می‌تواند به کشوری مدرن و موفق،‌ یا کشور اسلامی طالبان یا کشوری با جرائم مواد مخدر تبدیل شود.

وی افزود: عدم وجود برنامه‌های موثر برای مبارزه با مواد مخدر و عدم اراده سیاسی افغانستان برای مقابله جدی با این مسئله حاکی از آن است که گزینه سوم (کشوری با جرایم مواد مخدر) در این کشور تحقق می‌یابد.

در ادامه این گزارش آمده است که حدود 209 هزار هکتار زمین افغانستان برای کشت خشخاش استفاده شده و بدین معنا است که 95 درصد از تریاک جهان از طریق افغانستان کشت می‌شود و کشاورزان افغان هم‌اکنون از هر زمان دیگری بیشتر به این مسئله مشغولند.

وی در نامه‌ای به سناتور کاکوس در بخش کنترل مواد مخدر بین‌المللی نوشته است: تقریبا به نظر هر کسی که من با وی صحبت کرده‌ام، شرایط افغانستان وخیم است و چشم‌انداز مثبت اندکی برای بهبود اوضاع در سال 2014 یا پس از آن وجود دارد. نه آمریکا و نه دولت افغانستان استراتژی مشخص و اولویت‌بندی شده‌ای برای مبارزه موثر با قاچاق مواد مخدر پس از سال 2014 ندارد.

انتهای پیام

کد N63585

وبگردی