آفتاب

قرقیزستان از تاجیکستان غرامت خواست

قرقیزستان از تاجیکستان غرامت خواست

دوشنبه - ایرنا - سفارت قرقیزستان در تاجیکستان با انتشار بیانیه ای خواستار پذیرش مسوولیت دوشنبه به اقدام غیرقانونی مرزبانان این کشور در مناقشه اخیر مرزی و همچنین پرداخت غرامت شد.

به گزارش ایرنا، سفارت قرقیزستان در دوشنبه در این بیانیه برای حل این قضیه خواستار پذیرش رسمی طرف تاجیک به اقدام «غیرقانونی» مرزبانان خود، مجازات عوامل این حادثه و پرداخت غرامت خسارات مرزبانان تاجیکستان به قرقیزستان شد.

در این بیانیه با اظهار نگرانی از نزاع اخیر مرزی بین مرزبانان دو کشور در منطقه مرزی «خواجه اعلای» ناحیه اسفره آمده است: فقط بازرسی منصفانه از سوی دو طرف می تواند راه حل این قضیه باشد.

سفارت قرقیزستان در دوشنبه در این بیانیه همچنین تاکید کرد: قرقیزستان امیدوار است، مقامات تاجیکستان با نشان دادن اراده سیاسی خود در اجرای قوانین بین المللی، از اظهار نظر و انتشار بیانیه علیه بیشکک، خودداری کند.

مجلس قرقیزستان نیز با تصویب قطعنامه ای نهادهای متولی این کشور را موظف کرد تا زمان رفع اختلافات مرزی با طرفی تاجیک مرزهای محل مناقشه این کشور با تاجیکستان بسته شوند.

مناقشه ابتدای هفته جاری میان مرزبانان تاجیک و قرقیز در مناطق مرزی «خواجه اعلای» ناحیه «اسفره» و «آقسای» استان «بادکند» به تیراندازی میان دو طرف انجامید که در نتیجه سه سرباز تاجیک، پنج مرزبان قرقیز و یک غیرنظامی مجروح شدند.

به گفته مقام های تاجیک، تیراندازی میان مرزبانان دو کشور زمانی رخ داد که طرف قرقیز خلاف توافقنامه دو جانبه اقدام به طرح راهسازی در منطقه مورد بحث کرد و به رغم تذکر مرزبانان تاجیک برای توقف این عملیات، سربازان قرقیز شروع به تیراندازی کردند و آنها نیز مجبور به دفاع از خود شدند.

بر اساس گزارش منابع خبری، یک مقام بلند پایه تاجیکستان گفت: این کشور خواستار حل مسالمت آمیز اختلافات مرزی با قرقیزستان است و به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد.

خالق نظر اف افزود: دامن زدن به اختلاف های مرزی به نفع دو کشور نیست، اما برخی با طراحی توطئه تلاش دارند مشکل بین دو کشور حل نشود.

با گذشت 21 سال از استقلال این کشورها از شوروی 50 درصد از 970 کیلومتر مرز مشترک این دو کشور آسیای مرکزی هنوز علامت گذاری نشده است.

سال 2013 میلادی نیز چهار مورد درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان روی داد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، حل نشدن اختلاف های مرزی دو کشور می تواند لطمات جبران ناپذیری به منافع دو کشور وارد سازد.

آساق**1663**1545
کد N63339

وبگردی