آفتاب

همکاری اطلاعاتی غرب با سوریه برای مقابله با افراط‌گراها

همکاری اطلاعاتی غرب با سوریه برای مقابله با افراط‌گراها

گروه بین‌الملل: انتشار خبر حضور نمایندگانی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی در دمشق برای همکاری با دولت بشار اسد در مقابله با گروه‌های افراطی، نشانه‌های سردرگمی غرب در مقابل بحران سوریه را کامل می‌کند.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
انتشار خبر حضور نمایندگانی از سازمان‌های اطلاعاتی غربی در دمشق برای همکاری با دولت بشار اسد در مقابله با گروه‌های افراطی، نشانه‌های سردرگمی غرب در مقابل بحران سوریه را کامل می‌کند.

معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد، مسئولان دستگاه‌های امنیتی برخی از کشورهای غربی مخالف دولت سوریه، برای بررسی همکاری امنیتی با دولت، به دمشق سفر کرده‌اند.فیصل المقداد با اشاره به اینکه وارد جزئیات موضوع نخواهد شد، در عین حال افزود که بسیاری از این مقامات عملا به دمشق سفر کرده‌اند.

وی احتمال داد که سفرهای این مسئولان نشان‌دهنده وجود اختلاف میان مقام‌های سیاسی و مسئولان امنیتی در برخی از کشورهای مخالف سوریه باشد.کشورهای غربی پیش از این، از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه حمایت کرده بودند اما به‌علت نگرانی از رسیدن کمک‌هایشان به‌دست گروه‌های رادیکال و تکفیری، ارسال کمک‌ به این گروه‌ها را متوقف کردند.

سپس در مرحله‌ای دیگر، تصمیم گرفتند که در نوع کمک‌هایشان به گروه‌های مخالف سوریه تقسیم‌بندی مرگبار و غیرمرگبار قرار دهند به‌گونه‌ای که کمک‌های تسلیحاتی کشنده در اختیار این گروه‌ها نگذارند. اما این تصمیم هم با ضد‌ونقیض‌هایی روبه‌رو شد.‌ماه گذشته دولت‌های آمریکا و انگلیس اعلام کردند که به‌طور کلی ارسال کمک به گروه‌های مخالف در سوریه را متوقف می‌کنند. یک هفته بعد این تصمیم نیز نقض شد.

کشورهای غربی نگرانند افراد مسلح و رادیکالی که برای جنگ با ارتش سوریه عازم این کشور می‌شوند، پس از بازگشت به کشورهایشان، عامل خشونت و ناامنی شوند. همین دیروز وزیر خارجه آلمان درباره افزایش حضور شهروندان اروپایی در جنگ سوریه هشدار داد. پیش از این دولت‌های فرانسه، هلند و بلژیک هم در این‌باره هشدار داده‌بودند. هفته گذشته نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت، جنگ سوریه می‌تواند محلی برای آموزش شبه‌نظامیان برای حمله به آمریکا باشد.

افراد مسلح بسیاری از کشورهای غربی در سوریه می‌جنگند. براساس گزارش مرکز مطالعات تروریسم در بروکسل، در حال حاضر حدود 400فرانسوی، ‌300انگلیسی، ‌200آلمانی، 100هلندی و ده‌ها نفر دیگر از کشورهایی نظیر نروژ، سوئد، بلژیک و بوسنی در سوریه می‌جنگند. هر کدام از این افراد به‌علت آشنایی با جنگ‌های پارتیزانی، استفاده از سلاح‌های متنوع و عادی‌شدن رفتارهای خشونت‌آمیز برایشان، در بازگشت به کشورهای اروپایی می‌توانند چالش‌های امنیتی فراوانی را رقم زنند.

فیصل المقداد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مسئولان سرویس‌های امنیتی انگلیس تماس‌هایی را با سوریه برقرار کرده‌اند، گفت: درخواست‌هایی را از برخی کشورها دریافت کردیم. برخی از آنان منتظر نتایج نشست دوم ژنو هستند، شماری دیگر می‌گویند در حال ارزیابی‌ اوضاع هستند و برخی دیگر هم ابراز تمایل کرده‌اند با سوریه همکاری امنیتی کنند.
در همین حال دیروز بزرگ‌ترین کمپین سازمان ملل برای جمع‌آوری کمک به پناهجویان در طول تاریخ، در کویت برگزار شد و در آن بان کی مون خواستار جمع‌آوری بیش از 6میلیارد دلار کمک به پناهجویان سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در این نشست تأکید کرد که بحران سوریه به بحرانی منطقه‌ای و انسانی بدل شده است.اما در نشست ، 5کشور اصلی کمک‌‌کننده به سوریه، اعلام کردند که کمک‌های انسان دوستانه‌ای به میزان یک میلیارد و 164میلیون دلار برای 9میلیون و 300هزار پناهجوی سوری تخصیص داده‌اند.شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت در مراسم افتتاح این نشست اعلام کرد که کشورش 500میلیون دلار برای کمک به پناهجویان سوریه جمع‌آوری کرده است. آمریکا هم وعده کمک 380میلیون دلاری داده است.

کد N62871

وبگردی