آفتاب

ارزش صادرات 9 ماهه ایران به جمهوری آذربایجان 400 میلیون دلار اعلام شد

ارزش صادرات 9 ماهه ایران به جمهوری آذربایجان 400 میلیون دلار اعلام شد

باکو- ایرنا- رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، میزان صادرات کالاهای غیر نفتی کشورمان به جمهوری آذربایجان طی 9 ماه سال جاری را 400 میلیون دلار اعلام کرد.

ˈسید فرج شهیدیˈروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار داشت: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به جمهوری آذربایجان با احتساب بازارچه های مرزی و بدون محاسبه خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، توریسم درمانی و خدمات سیاحتی و زیارتی از فروردین تا آذر 1392 به 400 میلیون دلار رسیده است.

رایزن بازرگانی سفارت کشورمان در باکو با اشاره به 382 میلیون دلار تراز مثبت تجاری ایران با جمهوری آذربایجان در این دوره ، یادآور شد: بیشترین کالاهای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان طی این مدت شامل سیمان، کلینکر، محصولات آهنی حاصل از احیا مستقیم کلوخه های معدنی آهن، قیر نفت، مصنوعات ساخته شده از مواد پلاستیکی، لوله وشیلنگ های سخت، مصالح ساختمانی، سیب زمینی و مواد غذایی بوده است.

به گفته شهیدی، با توجه به کیفیت و قیمت مناسب خودرو های صادراتی ایران و استقبال طبقه متوسط مردم جمهوری آذربایجان از خودرو های ساخت ایران در طی نه ماهه سال جاری، تعداد یکهزار و 114دستگاه خودرو به ارزش بیش از هشت میلیون و 500 هزار دلار به جمهوری آذربایجان صادر شده است.

شهیدی یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان را در طی سالهای گذشته سیب زمینی اعلام کرد و افزود: امسال در پی وضع 120 درصدی عوارض صادرات سیب زمینی از سوی گمرک کشورمان، با کاهش شدید صادرات این محصول به جمهوری آذربایجان مواجه بودیم، بطوریکه در سال 1391 بیش از 114 هزار تن سیب زمینی به ارزش 38 میلیون دلار صادرات داشیم ولی طی هشت ماهه نخست امسال حدود 24 هزار تن سیب زمینی به ارزش پنج میلیون و 700هزار دلار صادرات انجام شده است که آنهم در اوایل سال صورت گرفته است.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو افزود: در 9 ماه گذشته میزان واردات ایران از جمهوری آذربایجان 17 میلیون و 700 هزار دلار شامل چوب، کنجاله ، هیدروکربورهای غیرحلقوی و شمش آهن و فولاد غیرممزوج بوده است.

به گفته شهیدی، در کنار صادرات کالاهای غیر نفتی به جمهوری آذربایجان، تجارت چمدانی نیز بین دو کشور توسط مرزنشینان انجام می شود که سهم اندکی از ارزش کل صادرات کشورمان به جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص می دهد.

بر اساس آمار های موجود، جمهوری آذربایجان هم اکنون به عنوان دهمین کشور وارد کننده کالاهای غیرنفتی از جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

خاورم/1206**1514
کد N62846

وبگردی