آفتاب
رونمایی از کتاب اقتصاد مقاومتی؛ زمینه‌ها و راهکارها

خاموشی: هر ایرانی باید کار کند و مصرفش را کاهش دهد

خاموشی: هر ایرانی باید کار کند و مصرفش را کاهش دهد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعریف اقتصاد مقاومتی مساوی با رفتار ماست، یعنی اینکه ما باید روی پای خود ایستاده و به بهینه‌سازی مصرف و خوداتکایی روی بیاوریم. ما با تکیه بر نیروی انسانی می‌توانیم در نبرد اقتصاد جهانی موفق شویم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی در مراسم رونمایی از کتاب "اقتصاد مقاومتی؛ زمینه‌ها , راهکارها" که به قلم آیت‌الله عباسعلی اختری نوشته شده است، اظهار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی بارها در بیانات مقام معظم رهبری آمده و به کرات آن را شنیده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعریفی که از زبان مقام معظم رهبری کسب کرده‌ام این است که این بزرگوار فرموده‌اند اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط تحریم‌ها رشد و شکوفایی برای کشور را به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی کشور ایران با یک‌سری چالش‌هایی از سمت غرب و شرق مواجه شد آنها نمی‌خواستند اقتصاد ما به این شکل باشد و بعد از انقلاب ما را درگیر جنگ کردند تا ضربه‌ای به کشور وارد کنند و امروز هم تحریم‌ها را علیه ما علم کرده‌اند تا نظام اقتصادی ما را به چالش بکشانند.

خاموشی یادآور شد: امروز در هر کوی و برزن یک نوجوان می‌فهمد که تحریم یعنی چه و این نوجوان می‌خواهد به نقطه‌ای برسد که دیگر از تحریم‌ها اثری باقی نماند و ما به اقتصاد مقاومتی صحیح برسیم.

وی خاطرنشان کرد: تعریف اقتصاد مقاومتی مساوی با رفتار ماست، یعنی اینکه ما باید روی پای خود ایستاده و به بهینه‌سازی مصرف و خوداتکایی روی بیاوریم. ما با تکیه بر نیروی انسانی می‌توانیم در نبرد اقتصاد جهانی موفق شویم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امروز هر ایرانی بداند که باید کار کند و مصرفش را کاهش دهد. در آیات، روایات و منابع فقهی ما بحث کمیت و ارزش سرمایه مطرح است. در دین اسلام مسائلی چون زکات، خمس،‌ تجارت، معامله و امثال این‌ها را داریم چرا که نگاه اسلام بر جامعه اقتصادی یک نگاه جدی بوده است.

خاموشی یادآور شد: ولی چه کنیم که ما کشوری را تحویل گرفتیم که سرتاسر آن را استبداد کشورهای غربی فرا گرفته بود و راه برون رفت ما از آن زمان تا به حال در این است که طبق سخن مقام معظم رهبری باید به نیروی خودی تکیه کنیم و از نیروهای خارجی به هیچ‌وجه استفاده نکنیم.

وی اظهار کرد: کشور ما زمین‌ها و توانایی‌های زیادی دارد تا بتواند در اقتصاد به خودکفایی برسد و آیت‌الله اختری در این کتاب از اینگونه مسائل حمایت کرد. امیدواریم که این اولین و آخرین اثر نباشد که در این راستا شکل گرفت. ما برای اینکه بتوانیم از این اقتصاد بیرون برویم باید توسعه علمی داشته باشیم.

در ادامه این مراسم حسن سبحانی استاد دانشگاه تصریح کرد: نجات از مشکلات اقتصادی این است که به اقتصادی روی بیاوریم که خالی از ربا و محرومیت نیروی کار از سرمایه باشد. اگر ما بخواهیم به اقتصاد اسلامی دست پیدا کنیم باید هر آنچه که در جامعه است بر طبق عدالت تقسیم شود و آیت‌الله اختری در این فضای سنگین بدون آن که مدعی اقتصاد باشد به سهم خود جامعه را به بازگشت به آنچه که اسلام از او خواسته کشاند.

وی یادآور شد: ما باید در اقتصاد دینی از آنچه که دین گفته نهراسیم و متأسفانه در جامعه کسانی هستند که به نام اقتصاد دینی از اقتصاد غیراسلامی حمایت می‌کنند و باید از این وضع رها شوید.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری مؤلف کتاب اقتصاد مقاومتی یادآور شد: اسلام مظلوم است و دین اسلام برای تمام مسائل قانون وضع کرده ولی اگر ملتی که برترین قانون را دارند به آن عمل نکنند نباید انتظار داشته باشیم که برکات دین اسلام به جامعه برسد.

وی در ادامه با تشکر از ریاست سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تطبیق کردن مسائل دینی با کل جامعه مشکل است، نویسندگان ما نباید به سبک غربی بنویسند و نه اینکه خیلی خشک مسائل دینی را مطرح کنند بلکه باید آن چیزی که اصل دین است را در جامعه ترویج دهند.

اختری در ادامه با بیان این‌که «ما در جامعه با دو مشکل درونی و برونی مواجه هستیم» گفت: مشکل درونی جامعه اسلامی این است که در زمان‌های گذشته مسلمانان از ثروت جامعه خود بی‌اطلاع بودند و میراث شان را سایر کشورها به غارت می‌بردند و عامل درونی آنها سوء مدیریت و سهل‌انگاری در اقتصاد است. اگر در اقتصاد اسلامی به آنچه که مدنظر اسلام است عمل کنیم به اقتصاد مقاومتی می‌رسیم.

وی تصریح کرد: ما باید شعار ما می‌توانیم را عملی کنیم و راه آن را پیدا کنیم. باید گرایش به علم داشته باشیم و اساس و توانایی علم و عمل را در اقتصاد بالا ببریم.

اختری تصریح کرد: ما در این کتاب پنج اصل از آیات قرآن را تبیین کرده‌ایم. ریشه تمام مشکلات اقتصادی جهان اسلام عدم عدالت است. اگر ما عدالت داشته باشیم می‌توانیم به پیشرفت اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: ما باید بعد از اینکه عدالت را در جامعه برپا کردیم قناعت را نیز در جامعه ترویج دهیم. قناعت به معنی نخوردن و مصرف نکردن نیست بلکه باید درست مصرف کردن را یاد بگیریم. ما در منابع کشور خلاء نداریم ولی دو کمبود داریم یکی کمبود انطباق منابع بر مسائل روز است و یکی دیگر عدم مدیریت آن منابع است.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی‌نژاد معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات و عباسعلی اختری نویسنده کتاب از کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ زمینه‌ها راهکارها» رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N62546

وبگردی