آفتاب
بیانیه وزارت خارجه روسیه در آستانه سفر ظریف به مسکو

روسیه بر توسعه روابط با ایران تاکید کرد

روسیه بر توسعه روابط با ایران تاکید کرد

در آستانه سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه، وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه آمده است: 16 ژانویه دیدار کاری آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روسیه برگزار می‌شود. در همان روز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با وی مذاکره می‌کند.

در روزهای اخیر روابط روسیه و ایران فعالانه توسعه می‌یابد. پویایی گفت‌وگوی سیاسی رشد کرده و تماس‌های اقتصادی فعال شده است.

ما قصد داریم در آینده نیز روابط دارای منفعت متقابل با ایران را گسترش داده و تعامل در راه ثبات منطقه‌یی و امنیت بین‌المللی را ادامه دهیم. روابط ما بر اصول دوستی و حسن هم‌جواری متکی بوده و به فرصت‌های سیاسی بستگی ندارد.

به تقویت روندهای مثبت در تمام حوزه‌های همکاری ایران و روسیه امیدواریم.

روسیه و ایران قادر هستند پتانسیل‌های بزرگ خود را جمع بزنند. این پتانسیل‌ها می‌تواند به‌طور مؤثر در جهت منافع توسعه هر دو کشور به‌کار گرفته شود. علاوه بر این، تعامل دو کشور قادر است براوضاع کلی منطقه خاورمیانه اثر مثبت گذاشته و شرایط مضاعفی برای تأمین ثبات آن فراهم کند.

"برنامه اقدام مشترک" گروه 1+5 و ایران که 24 نوامبر در ژنو تایید شد اجازه می‌دهد به حل یکی از بغرنج‌ترین مسایل سیاست بین‌المللی یعنی حل اوضاع پیرامون برنامه اتمی ایران نزدیک شویم. توافق حاصل شده در ژنو بنیاد محکم ادامه مذاکره به منظور نیل به راه‌حل فراگیر را ایجاد می‌کند. روسیه هم‌چون گذشته هر کاری را که می‌تواند انجام می‌دهد تا توسعه مثبت این روند را تامین و به حل نهایی مساله، پشت میز مذاکره نایل شود.

موضع روسیه و ایران در مورد بحران سوریه از بسیاری لحاظ و در وهله اول در بخش مربوط به جایگزین نداشتن حل مسالمت‌آمیز آن یکسان است. راه نیل به این امر از مسیر فرا خواندن همایش بین‌المللی سوریه - ژنو 2 - عبور می‌کند. به‌نظر روسیه تمام نیروهای بین‌المللی و منطقه‌یی دارای نفوذ بر روند امور جمهوری سوریه باید در آن شرکت کنند و ایران نیز بین این نیروهاست. بر این باوریم که فعالیت در "ژنو 2" بر اساس مفاد بیانیه ژنو مورخ 30 ژوئن 2012 باید ترتیب داده شود. تمام تصمیمات با مسوولیت در مورد آینده سوریه باید توسط خود سوری‌ها بر اساس تفاهم متقابل و بدون فشار خارجی اتخاذ شود.

همکاری ایران و روسیه می‌تواند به حل ماموریت‌های پیش روی کشورهای ساحلی خزر ضربان مضاعفی وارد کند.

به برگزار کردن موفق چهارمین اجلاس سران خزر در پاییز 2014 در آستراخان و از جمله امضای یک رشته اسناد مهم امیدواریم.

از احوال تهران برای راه‌انداختن تعامل تنگاتنگ در منطقه در مورد افغانستان استقبال و مساعی ایران را در جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N62266

وبگردی