آفتاب
/سفر روحانی به خوزستان/

وزیر بهداشت: حوزه بهداشت در سال‌های گذشته در رده دهم اولویت هم نبوده است

وزیر بهداشت: حوزه بهداشت در سال‌های گذشته در رده دهم اولویت هم نبوده است

وزیر بهداشت گفت: حوزه بهداشت و درمان در کل کشور نه تنها در اولویت اول نبوده بلکه در اولویت دهم هم نبوده است و متاسفانه همچنان مشکلات آن رو به فزونی بوده است و شاهد هستید که در طول هفت، هشت سال گذشته نه تنها حقوق این بخش داده نشده بلکه در موارد مختلفی نیز مورد بی‌مهری هم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خوزستان، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی امروز، 25 دی‌ ماه در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در جمع پزشکان خوزستان و اعضای هیات علمی این دانشگاه اظهار کرد: ما با این استان بیگانه نیستیم و روزهای خوب زندگی‌مان زیر آسمان این استان گذرانده‌ایم و امیدوارم همگی بتوانیم حق شهدا که خونشان در این سرزمین ریخته شد را ادا کنیم و ادامه‌دهنده راه آنان باشیم.

وی در ادامه گفت: دقیقا هفت ماه از عمر دولت، می‌گذرد. ما وارث مشکلات بسیاری هستیم و متاسفانه بخش عمده این مشکلات به دلیل مواردی از جمله سطحی‌نگری، قشری‌نگری، و شتاب‌زدگی در تصمیمات‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها بوده است که وزارت بهداشت هم در این زمینه مستثنی نیست. البته من معتقد هستم که این حوزه، مشکل مدیریتی نیز دارد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: اعتراف این مشکل با توجه به این که جمع ما از پزشکان و گروه‌های وابسته به پزشکی است، خالی از لطف نیست. اگرچه شاید خیلی از شماها با این موضوع موافق نباشید ولی به هر حال ما پزشکان و کارکنان علوم پزشکی هم می‌توانیم مدیران خوبی نباشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات مختلف حوزه بهداشت و درمان و بی‌مهری‌هایی که در سال‌های گذشته به این بخش شده است، گفت: از طرف دیگر تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده و مهم‌تر از آن، سهمی که دولت به حوزه سلامت پرداخت می‌کرد هم اگر تورم را حذف کنید، تقریبا در طول 10 سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و شاید در چهار، پنج سال گذشته کاهش هم داشته است. این در حالی است که جمعیت کشور رو به مسن شدن است و طول عمر ایرانی‌ها افزایش پیدا کرده است و نیاز به هزینه بیشتری دارند.

وی بیان کرد: با نگاهی به حوزه بهداشت می‌بینید که شبکه‌ای در 30 سال پیش در آن ایجاد شده و امروز این شبکه تقریبا فرسوده است؛ تعداد بسیاری بهورز داریم که بیش از 25 سال خدمت کرده‌اند و باید نفراتی جایگزین می‌شده که این اقدام صورت نگرفته و در خصوص دلیل این موضوع، دلیل روشنی در دست نیست.

وی ادامه داد: ترکیب جمعیت از 70 درصد روستایی به 30 درصد شهری، معکوس شده است و بسیاری از این روستاییان و حاشیه‌نشینان شهرها، مشکلات بسیاری برای شهرها ایجاد کرده‌اند؛ در حال حاضر در این مناطق آن چه وجود ندارد بهداشت و درمان است آن هم به دلیل این‌ که پیوستی در این زمینه وجود نداشته است.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: از زمانی که صنف کنار گذاشته شد، بیمارستان‌های دولتی رها شده‌اند و هر سال بر حجم بدهی‌های آنها افزوده شده است.

وی تصریح کرد: در سال 91 و 92 بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی 4 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است و در سال 92 نیز نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان به این مبلغ اضافه می‌شود و معلوم هم نیست در سال 93 چه اتفاقی رخ بدهد. به هر حال وزارتخانه ورشکسته‌ای که بیش از 7 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، معلوم نیست چگونه باید این بدهی‌ها را جبران کند؟

ادامه دارد...

انتهای پیام

کد N61945

وبگردی