آفتاب

آژیرهایی با نرخ خصوصی

آژیرهایی با نرخ خصوصی

تهران - ایرنا - برخی بیماران و همراهان آنان به رغم تصویب و ابلاغ تعرفه نقل و انتقال بیماران توسط آمبولانس های خصوص از افزایش تخلفات انجام شده در این ارتباط و گرفتن مبالغ بالاتر از تعرفه وزارت بهداشت گلایه دارند.

افزایش تخلفات توسط آمبولانس های خصوصی سبب انتقاد شدید مردم، بیماران و همراهان آنها در بهره گیری از این خدمت شده به طوری که اکثر آنها از عملکرد و سرویس دهی این بخش و انتقال بیماران به نزدیک ترین مراکز درمانی و بیمارستانی گلایه دارند.

برخی از آنان با ابراز شکایت از نبود متولی پیگیری هزینه های گزاف و دریافت بیش از نرخ آمبولانس های خصوصی از مردم و بیماران خواستار رسیدگی فوری این موضوع از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

برخی از کسانی که از سرویس دهی نه چندان مطلوب آمبولانس های مزبور بهره مند شده اند، می گویند: از آنجا که بالا بودن قیمت دریافتی توسط آمبولانس ها با شرایط روحی و روانی بیماران و همراهان آنها سر و کار دارد، باید مصوبه جدید نرخ نقل و انتقال بیماران توسط مراکز خدمات آمبولانس های خصوصی از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام و این مصوبه در محل های قابل رویت در آمبولانس ها نصب شود.

پیگیری های خبرنگار اجتماعی ایرنا از برخی از مراکز خدمات آمبولانس های خصوصی حکایت از آن دارد که بیمارستان های دولتی بیماران آمبولانس های خصوصی را نمی پذیرند و آمبولانس های خصوصی فقط اجازه دارند تا بیماران را به بیمارستان های خصوصی منتقل کنند.

آنان توضیح می دهند که یکی از علل دخالت آمبولانس های خصوصی در امور بیماران اورژانسی درخواست های مردم برای حاضر شدن آنها بر بالین این نوع بیماران است چون برخی گمان می کنند بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی به امور بیمار اورژانسی رسیدگی می کند.

اما در این میان پیگیری های خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا حاکی از آن است که آمبولانس های خصوصی و اورژانس فرق چندانی از نظر نوع تجهیزات با یکدیگر ندارند و حتی با وجود آنکه دخالت در امور بیماران اورژانسی در دستور کار مراکز آمبولانس های خصوصی نیست، برخی از آمبولانس های این مراکز مجهز به تجهیزات اتاق آی.سی.یو هستند که به آنها اصطلاحاˈآی. سی.یوˈ کار گفته می شود.

برخی از دست اندرکاران اعزام آمبولانس های خصوصی به منظور انتقال بیماران هزینه ورودی هر بیمار را به این نوع آمبولانس های خصوصی دارای کد کشوری 150 تا 200 هزار تومان عنوان می کنند.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند: پس از دریافت مبلغ ورودی به آمبولانس از سوی همراهان در محل سوار شدن بیماران مابقی آن نیز به ازای طی هر یک کیلومتر مسافت 1500 تا سه هزار تومان محاسبه می شود که پس از انتقال بیمار به محل مورد نظر از همراهان آن تمام و کمال دریافت می شود و جای هیچ گونه چانه زنی نیز ندارد.

در این رهگذر به نظر می رسد اصلی ترین مشکل آمبولانس های خصوصی همان تنگناهای مالی است که به علت نقص در آیین نامه تاسیس مراکز خدمات آمبولانس خصوصی بوجود آمده و بنابر این اگر این آیین نامه تغییر کند و حوزه فعالیت این مراکز گسترده تر شود، شاید آمار تخلفات آنها نیز کاهش پیدا کند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در ارتباط با خدمات دهی آمبولانس های خصوصی گفت : طبق بخشنامه دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعرفه حمل بیمار توسط مراکز خدمات آمبولانس خصوص در سال 92 با استفاده از آمبولانس های با عمر پنج سال در داخل تهران یک میلیون ریال، کلانشهرها (تبریز، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز و مشهد) 800 هزار و سایر شهرستان ها 600 هزار است.

ˈآرزو دهقانیˈ گفت: همچنین تعرفه حمل بیمار توسط آمبولانس های بخش خصوصی در سال 92 با آمبولانس های با عمر 6 تا 10 سال در تهران 800 هزار ریال، کلانشهرها 640 هزار ریال و شهرستان ها 480 هزار ریال تعیین شده است.

وی ادامه داد: طبق تعرفه یادشده حمل بیمار توسط آمبولانس های بخش خصوصی در سال 92 با آمبولانس های با عمر بیش از 10 سال در تهران 600 هزار ریال، کلانشهرها 480 هزار ریال و شهرستان ها 360 هزار ریال نرخ گذاری شده است.

دهقانی اضافه کرد: همچنین تعرفه انتقال بیماران بین شهری و خارج استانی 75 درصد تعرفه ورودی و هفت هزار ریال به ازای هر کیلومتر مسافت رفت به تنهایی، اشغال آمبولانس از شروع ساعت سوم به بعد شامل توقف و انتقال بیمار به مراکز درمانی دیگر برای هر ساعت 35 هزار ریال است که این نرخ ها طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در داخل کابین عقب آمبولانس و در دید بیماران و همراهان نصب شده باشد.

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آمبولانس های خصوصی در راستای کاهش تصدی گری دولت و توانمندسازی بخش خصوصی است.

وی اعتقاد دارد: فعالیت این مراکز باید دقیقا در چارچوب قانون باشد در غیر این صورت با آنها برخورد می شود.

دهقانی افزود: نظارت بر مراکز خدمات آمبولانس های خصوصی در استان تهران برعهده مرکز اورژانس تهران و در دیگر نقاط کشور بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی می باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد 82 مرکز خدمات آمبولانس خصوصی دارای مجوز در سطح کشور و تعداد 39 مرکز در تهران با 180 آمبولانس وجود دارد، اما شمار آمبولانس های دولتی متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 6 هزار دستگاه است.

دهقانی توضیح داد: البته برخی دستگاه ها و سازمان های دیگر از قبیل سازمان تامین اجتماعی، برخی مناطق شهرداری و وزارتخانه هایی مانند نفت و نیرو آمبولانس های ویژه خود را دارند.

وی گفت: متوسط زمان رسیدن آمبولانس در شهرهای کوچک زیر هشت دقیقه، در شهرهای بزرگ به جز پایتخت زیر 10 دقیقه اما در تهران حدود 12.5 دقیقه است و در جاده ها کمتر از 14 دقیقه تخمین زده می شود، اما از آنجا که آمبولانس های خصوصی قرار نیست عملیات اورژانسی داشته باشند، متوسطی برای زمان رسیدن آنها تعیین نشده است.

طبق قانون خدمات فوریت های پزشکی با مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور است، اما خدمات مراکز آمبولانس های خصوصی فقط خدمات انتقال بیماران بین بیمارستان و مراکز درمانی است.

به گفته دهقانی راه دسترسی به آمبولانس اورژانس گرفتن شماره تلفن 115 است اما اگر مردم بیماری غیراورژانسی داشته باشند و بخواهند بین مراکز درمانی جابجا کنند، می توانید با شماره 118 تماس گرفته تا شماره تلفن نزدیک ترین مرکز آمبولانس خصوصی را در اختیار آنان قرار دهند در غیر این صورت می توانید از بخش نیازمندی های روزنامه ها نیز آگهی های مربوط به این مراکز را پیدا کنند.

وی گفت: در سال گذشته بازرسان مرکز اورژانس تهران طی 400 مورد بازدید از مراکز آمبولانس خصوصی ، 170 مورد اخطار شفاهی و 50 مورد اخطار کتبی صادر و ضمن معرفی مراکز متخلف به مراجع ذیصلاح با متخلفین برخورد و همچنین به تعداد 78 مورد شکایت های مردمی رسیدگی کردند.

دهقانی افزود: همچنین شماره تلفن 66460549 واحد رسیدگی به شکایات مراکز آمبولانس خصوصی استان تهران واقع در مرکز اورژانس تهران آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات در خصوص عملکرد مراکز خدمات آمبولانس خصوصی در سطح کشور می باشد.

اجتمام(5)**7029**1436
کد N61607

وبگردی