آفتاب

جنبش فتح‌الله گولن اتهامات اردوغان را رد کرد

جنبش فتح‌الله گولن اتهامات اردوغان را رد کرد

بنیاد روزنامه‌نگاران و نویسندگان ترکیه به نیابت از جنبش «هیزمت» صریحا اتهاماتی درباره ارتباط این جنبش با تحقیقات پرونده فساد و اختلاس را رد و به همه تاکید کرد تا از به کار بردن الفاضی که تنها باعث گسترش اختلافات در این کشور می‌شود، اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان،‌ مصطفی یشیل، رئیس بنیاد روزنامه‌نگاران و نویسندگان ترکیه در استانبول گفت: این اصلا عادلانه نیست که جنبش هیزمت (خدمت) به ریاست فتح‌الله گولن، نخبه اسلامی ترکیه‌ مستقر در آمریکا را دخیل در پرونده فساد بدانیم.

وی بار دیگر بر خدمات مسلم حزب حاکم عدالت و توسعه برای توسعه دموکراسی در ترکیه تاکید و اعلام کرد که جنبش هیزمت از تلاش‌های دولت آنکارا برای دستاوردهای دموکراتیک در کشور آگاه است.

رئیس بنیاد روزنامه‌نگاران و نویسندگان ترکیه (GYV) همچنین گفت: اولویت اصلی جنبش هیزمت احترام به دموکراسی، اجرای قانون و آزادی‌ها است و همچنین این جنبش موضع شدیدی در مقابل هرگونه بی‌حرمتی دارد. علاوه بر این، مرتبط دانستن جنبش هیزمت با پرونده فساد کاملا غیرقابل قبول است و تنها باعث ایجاد اختلاف و شکاف گسترده در کشور می‌شود.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پیشتر جنبش هیزمت را با «قاتلان» مرتبط دانسته بود اما رئیس بنیاد نویسندگان و روزنامه‌نگاران ترکیه این مساله را به شدت رد کرد و گفت این مساله که میان جنبش هیزمت و قاتلان ارتباطی ایجاد شود، غیرقابل قبول است.

وی همچنین به توطئه‌های پیشین در جلوه دادن جنبش مذکور به عنوان یک گروه تروریستی اشاره کرد و گفت: جنبش هیزمت در گذشته نیز هدف اتهامات مشابهی بوده است.

مصطفی یشیل، اقداماتی برای توصیف جنبش هیزمت به عنوان یک گروه گانگستری پس از پرونده فساد را تلاشی برای تغییر صورت مساله عنوان کرد و گفت: ادعاها مبنی بر اینکه جنبش فتح‌الله گولن یک حزب حاکم دیگر را بدون حضور اردوغان ترجیح می‌دهد، بی‌پایه و اساس است و حقیقت ندارد.

وی تاکید کرد که جنبش هیزمت به شدت نگران تعلیق اجرای قوانین، مداخله در سیستم قضایی و اختلاف در سیاست است و نسبت به نقض حریم خصوصی و اعمال محدودیت در سایر آزادی‌ها هشدار داد و گفت: فعالیت‌های غیرقانونی را باید از طریق موازین حقوقی محدود و با آن‌ها مقابله کرد.

مصطفی یشیل گفت که جنبش هیزمت معتقد است بازگشت ترکیه برای مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا، دموکراسی شدن، اجرای قوانین و انجام اصلاحات اساسی تنها راه خروج از این ناآرامی سیاسی است.

انتهای پیام

کد N61386

وبگردی