آفتاب

گیتس: آمریکا مانع حمله هوایی سئول به پیونگ یانگ شد

گیتس: آمریکا مانع حمله هوایی سئول به پیونگ یانگ شد

کتاب رابرت گیتس از تلاش آمریکا در ممانعت از حمله هوایی سئول به پیونگ یانگ در سال 2010 میلادی پرده برداشت.

کتاب رابرت گیتس از تلاش آمریکا در ممانعت از حمله هوایی سئول به پیونگ یانگ در سال 2010 میلادی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب خود رو مو هیون، رئیس‌جمهوری اسبق کره جنوبی را تا حدودی احمق و دیوانه توصیف می‌کند.

رویداد 2010 میلادی در پی شلیک موشک از سوی کره شمالی به جزیره مرزی با کره جنوبی در نوامبر همان سال رخ داد. این حمله به گفته گیتش یک بحران بسیار خطرناک بود که باعث شد تا لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی در ابتدای امر بر واکنش سریع نظامی تاکید کند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در کتاب خود آورده است: برنامه‌های اصلی کره جنوبی برای مقابله به مثل، به صورت ناموزون تهاجمی بودند و شامل حملات توپخانه‌ای و هوایی می‌شدند. ما نگران بودیم که این اقدامات باعث افزایش خطرات در شبه جزیره کره شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده تماس‌های تلفنی متعددی با همتایان کره جنوبی خود برای آرام کردن تنش‌ها انجام دادند. پس از این تماس‌ها بود که سئول از انجام حمله توپخانه‌ای علیه کره شمالی دست برداشت.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ اظهار نظری درباره مطالب کتاب رابرت گیتس ندارد.

رابرت گیتس می‌نویسد: چین، تنها متحد پیونگ یانگ، با برقراری تماس با رهبران کره شمالی به کاهش تنش‌ها و ‌آرام کردن اوضاع کمک شایانی کرد.

وی همچنین از لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی به عنوان فردی با اراده، حامی آمریکا و واقع‌گرا یاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری اسبق کره جنوبی که در سال 2009 میلادی پس از بازجویی از سوی دادستان‌ها در ارتباط با اتهام رسوایی فساد از صخره‌ای پشت منزلش، پرید و به زندگی خود پایان داد، گفته بود که ژاپن و آمریکا بزرگترین تهدیدهای امنیتی برای آسیا محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

کد N61268

وبگردی