آفتاب

بازداشت 5 تن در ترکیه به اتهام ارتباط با القاعده

بازداشت 5 تن در ترکیه به اتهام ارتباط با القاعده

رسانه‌ها و مقامات ترکیه گزارش دادند، پلیس ضدتروریستی این کشور اقدام به انجام همزمان حملاتی در شش شهر این کشور کرد و دستکم پنج نفر را به اتهام ارتباط با القاعده از جمله دو تن از کارکنان یک سازمان خیریه تحت حمایت دولت ترکیه که به سوریه کمک‌رسانی می‌کرده بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این عملیات پلیس ترکیه در حالی انجام شد که دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور مشغول به مبارزه با اتهامات مربوط به فساد علیه دولت خود است و تاکنون مجبور به کنار گذاشتن سه تن از وزرای دولت که پسرانشان توسط پلیس ترکیه دستگیر شده‌اند شده است.

خبرگزاری ‌آنادیلی ترکیه گزارش داد: دستکم سه تن در حملات همزمان پلیس در شهر استانبول بازداشت شده و دو تن دیگر نیز در شهر قیصری ترکیه و همچنین در شهر کلیس نزدیک به مرز این کشور با سوریه بازداشت شده‌اند.

بنیاد امداد انسان‌دوستانه اعلام کرد که پلیس دفتر این بنیاد را در شهر کلیس طی روز سه‌شنبه بازرسی و یکی از کارکنان آن را بازداشت کرد.

همچنین بنا به گفته یک سخنگوی این گروه یکی دیگر از کارکنان آن در شهر قیصری پس از شورش پلیس به خانه‌اش بازداشت شده است.

دولت ترکیه و بنیاد امداد انسان‌دوستانه ارتباطات مستقیم با یکدیگر را ندارند اما این سازمان در تلاش‌های مربوط به کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی ترکیه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

چند ساعت پس از انجام این شورش‌ها بنا به گزارش خبرگزاری آنادیلی، رئیس بخش ضدتروریستی پلیس ترکیه در شهر کلیس از سمت خود کنار گذاشته شده و به یک سمت دیگر منتقل شد. این اقدام نشان‌دهنده واکنش دولت ترکیه به مقامات پلیس که این حملات را اجرا کرده‌اند است.

خبرگزاری دوغان نیز گزارش داد، رئیس پلیس ضدتروریستی شهر وان ترکیه که حملات روز سه‌شنبه را هماهنگ کرده بود کنار گذاشته شده و به سمتی دیگر منتقل شد.

این بنیاد هرگونه رابطه خود با القاعده را رد کرده است.

یاشار کوتلووای،‌ دبیرکل این بنیاد گفت: حملات پلیس ترکیه حمله‌ای عمدی به این بنیاد بوده و آنها تلاش می‌کنند تا این گروه را یک سازمان مرتبط با تروریسم نشان دهند.

وی، رژیم صهیویستی و هواداران فتح‌الله گولن را متهم به انجام این عملیات کرد. اما جنبش گولن سریعا این اتهامات را غلط و افتراء خواند.

این بنیاد که با عنوان اختصاری IHH شناخته شده، سازمانی است که کشتی به مقصد نوار غزه که در سال 2010 از سوی نیروهای امنیتی اسرائیل مورد حمله قرار داده است و طی آن 9 فعال ترک حامی فلسطین کشته شدند را سازمان‌دهی و مدیریت کرد.

این گروه همچنین نقش مهمی در رساندن غذا و دیگر کمک‌ها به آوارگان سوری در ترکیه داشته و کارکنان آن وارد خاک سوریه می‌شوند تا به مردم این کشور کمک‌رسانی کنند.

خبرگزاری آنادیلی همچنین گفت که یک سازمان امدادرسان قطری نیز که در دفتر IHH در شهر کلیس فعالیت داشته مورد تفتیش قرار گرفته هر چند که هیچ یک از کارکنان آن بازداشت نشده‌اند.

انتهای پیام

کد N60925

وبگردی