آفتاب

آرین‌منش: پیش‌نویس لایحه فعالیت احزاب اقدامی رو به جلوست

آرین‌منش: پیش‌نویس لایحه فعالیت احزاب اقدامی رو به جلوست

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: فراهم شدن پیش‌نویس قانون فعالیت و تأسیس احزاب در جمهوری اسلامی ایران را باید اقدامی مثبت تلقی کنیم و به فال نیک بگیریم.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: فراهم شدن پیش‌نویس قانون فعالیت و تأسیس احزاب در جمهوری اسلامی ایران را باید اقدامی مثبت تلقی کنیم و به فال نیک بگیریم.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "فراهم شدن پیش‌نویس قانون فعالیت و تأسیس احزاب از سوی وزارت کشور می‌تواند در جهت توسعه سیاسی و آزادی‌های مدنی و تقویت احزاب به عنوان پیش‌نیاز تلقی شود"، افزود: در پیش‌نویس قانون احزاب، به نکاتی اشاره شده است که در صورت تصویب نهایی لایحه، قطعاً می‌تواند موجب توسعه احزاب شود؛ از جمله امکان استفاده احزاب از یارانه‌های دولتی و ظرفیت‌های صداوسیما در جهت انعکاس اخبار خود که نکات قابل توجهی هستند و می‌تواند موجب فعالیت سیاسی احزاب و توسعه امر به معروف و نهی از منکر و ابراز آزاد نظرات و اندیشه‌ها باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه "در حال حاضر حدود 240 حزب سیاسی در کشور وجود دارد"، اظهار کرد: اگر زمینه مساعد فراهم شود، ممکن است تعداد تقاضاها برای شکل‌گیری احزاب به چند برابر افزایش یابد. پس باید دید آیا امکان رسیدگی به امور احزاب و درخواست‌های آنها مثل درخواست ایجاد نشریه و سایت سیاسی فعال وجود دارد یا خیر و طبیعی است که اگر این قانون تصویب شود، باید سازوکارهای تحقق قانونی فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از سازوکارهای تحقق داشتن نشریه برای احزاب سیاسی این است که آن احزابی که خواهان فعالیت در حوزه یک استان هستند، نظارت، حمایت، هدایت و بررسی فعالیت‌هایشان به استان‌ها محول شود، چون حیطه فعالیت بسیاری از احزاب استانی است.

وی تاکید کرد: اگر پیش‌نویس قانون فعالیت احزاب تصویب شود، دولتی که لایحه را به مجلس تقدیم می‌کند، موظف است بسترهای اجرای قانون را فراهم آورد. دولت باید بسترهای اجرا، هدایت، حمایت و نظارت بر قانون فعالیت و تأسیس احزاب را مهیا کند.

آرین‌منش با اشاره به اینکه در دنیای امروز و در نظام‌هایی که به شیوه مردم‌سالاری و دموکراسی اداره می‌شوند، احزاب نقش موثری را در عرصه سیاسی ایفا می‌کنند، تصریح کرد: شرط اول حکومت‌های دموکراتیک، وجود احزاب سیاسی با کارکردهای متعدد و قانون مختص خود از جمله کارکرد گسترش مشارکت سیاسی مردم، مشروعیت‌بخشیدن به مردم‌سالاری، تلاش در جهت وحدت یکپارچگی ملی، کمک به گسترش آگاهی‌های سیاسی مردم، ترویج فرهنگ نقد و گفت‌وگو و امر به معروف و نهی از منکر است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "اگر امور مربوط به احزاب در چارچوب قانون شکل بگیرد، شاهد تحقق اهداف نظام و بالا بردن ضریب امنیت ملی خواهیم بود"، خاطرنشان کرد: جامعه ما به عنوان کشوری که بزرگترین انقلاب قرن بیستم در آن رخ داده است، پا در راه مردم‌سالاری و دموکراسی گذاشته و امروز برهه‌ای خاص از انقلاب را طی می‌کند که طبیعی است در مسیر دستیابی به توسعه سیاسی و اقتصادی و بالا بردن ضریب امنیت ملی باید احزاب بزرگ و فراگیر و تأثیرگذار در کشور شکل گیرد.

وی با تاکید بر اینکه "فعالیت احزاب بدون قانون میسر نیست"، افزود: باید یک قانون متناسب با انقلاب اسلامی و قانون اساسی داشته باشیم تا فعالیت احزاب در چارچوب آن صورت گیرد. در غیر اینصورت فعالیت احزاب بدون برخورداری از قانون مناسب موجب ایجاد هرج و مرج می‌شود.

آرین‌منش با اشاره به اینکه در حال حاضر با خلاء فعالیت احزاب فراگیر و توانمند مواجه هستیم، تصریح کرد: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احزاب سیاسی نبودند که ابتکار عمل را در صحنه‌های سیاسی و انتخابات در دست داشته باشند و به عنوان نهادهای حقوقی، مدنی و پیشگام بتوانند مردم را در جهت انتخاب اصلح کمک و یاری کنند و شاهد بودیم تشکل‌های چند منظوره از جمله تشکل‌های دینی، هیات‌های مذهبی، سازمان‌های مردم‌نهاد، جبهه‌های سیاسی و احزاب فصلی شکل می‌گرفتند که هرکدام در صحنه‌های سیاسی نقش ایفا می‌کردند و هیچ ممنوعیتی وجود نداشت که یک تشکیلات فرهنگی و اقتصادی یا سازمان مردم نهاد وارد عرصه انتخابات نشوند و فهرست و لیست انتخاباتی ارائه نکنند، پس در انتخابات‌ها صدها و گاهی هزاران فهرست و لیست انتخاباتی از سوی گروه‌های غیرسیاسی و نهادهای فرهنگی و تشکل‌هایی که هرگز مجوز فعالیت سیاسی ندارند، میان مردم توزیع می‌شد که هیچ‌کدام از آنها در قبال عملکردهای صحیح و ناصحیح و رفتارهای نامناسب نامزدهای منتخب خود پاسخگو نبوده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: ما یک نظام مردم‌سالار را پذیرفته‌ایم و شیوه انتخابات را برگزیده‌ایم و برای هرکس حق رای قائل شده‌ایم پس باید سازوکارهای لازم را برای انتخاب اصلح و مشارکت سیاسی مردم طراحی کنیم و پیش ‌نیاز انتخابات دموکراسی ایجاد نظام‌های حزبی است.

انتهای پیام

کد N60918

وبگردی