آفتاب

دمشق از خواست کشورهای غربی برای همکاری اطلاعاتی با سوریه خبر داد

دمشق از خواست کشورهای غربی برای همکاری اطلاعاتی با سوریه خبر داد

تهران - ایرنا - ˈفیصل المقدادˈ معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه ˈبی بی سیˈ عربی تصریح کرد که اخیرا شماری از مسوولان دستگاه های اطلاعاتی کشورهای غربی برای مشورت در مورد چگونگی مبارزه با گروه های تندرو ( سلفی و تروریستی )، از دمشق دیدار کرده اند .

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری بی بی سی عربی ، مقداد گفت: افزایش روز افزون نفوذ و قدرت گروه های سلفی - تکفیری در میان مخالفان سوری ، باعث نگرانی شدید جامعه بین الملل شده است .

وی افزود : در حال حاضر میان مقام های امنیتی و اطلاعاتی غربی و رهبران سیاسی این کشورها که خواستار کناره گیری رییس جمهوری سوریه از قدرت هستند ، اختلاف نظرهایی وجود دارد .

مقداد خاطر نشان کرد که چندین حکومت غربی اخیرا به این نتیجه رسیده اند که جایگزینی به جای ˈبشار اسدˈ برای رییس جمهوری سوریه، وجود ندارد .

معاون وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی در مورد اینکه آیا نمایندگانی از دستگاه های اطلاعاتی انگلیس نیز اخیرا به دمشق سفر کرده اند، گفت: من وارد جزئیات این مساله نمی شوم، اما باید گفت که بسیاری از مقام های اطلاعاتی کشورهای غربی از دمشق دیدار کرده اند .

وی در مورد این موضع که گفته می شود برخی کشورهای غربی خواستار بازگرداندن دیپلمات های خود به دمشق شده اند نیز گفت: بله ما درخواست هایی در این مورد از سوی چندین کشور داشته ایم ، برخی از این کشورها منتظر این هستند که ببینند کنفرانس ˈژنو 2ˈ چگونه خواهد بود و چه نتایجی از آن حاصل می شود ، برخی دیگر نیز هنوز در حال بررسی احتمالات مختلف هستند و این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای غربی تمایل به همکاری امنیتی با ما دارند، زیرا تروریست هایی که خود آنها از اروپای غربی به ترکیه سپس به سوریه می فرستند ، تبدیل به عامل تهدیدی اساسی برای خود آنها شده اند .

وزارت خارجه انگلیس از دادن هر گونه توضیحی در مورد مسایل اطلاعاتی و امنیتی خودداری کرده است اما ˈلس دوست ˈ یکی از خبرنگاران ارشد بی بی سی در بخش اخبار بین الملل گفته است: برخی افراد آگاه تایید کرده اند که مقام های اطلاعاتی سوری با مقام های اطلاعاتی کشورهای غربی نشست هایی داشته اند .

دوست افزود: شمار رو به افزایش افراد مسلح افراط گرا (سلفی ) که از کشورهای اروپایی خود را به سوریه می رسانند ، بیانگر این نکته است که غربی ها و سوری ها در مورد برخی مسایل ، نگرانی های مشترک دارند، اما هنوز کاملا مشخص نیست غربی ها تا چه اندازه می خواهند با نظام سوریه همکاری کنند .

مترجمام **2041**1651
کد N60812

وبگردی