آفتاب

کبد چرب و سیروز در کمین ایرانیان

کبد چرب و سیروز در کمین ایرانیان

شفاآنلاین نوشت:

سیروز کبدی(التهاب شدید کبد) یکی از حالت های انتهایی بیماری های کبدی مزمن است که به دنبال آن کبد کوچک می شود و تنها راه درمان نیز پیوند است.
دکتر شاهین مرآت - فوق تخصص کبد و گوارش- ضمن اعلام این مطلب افزود: علت بروز سیروز ناشی از بیماری های مزمن کبدی مانند هپاتیت بی ، سی و هپاتیت خود ایمنی است،مانند کبد چرب که بعد از مدت طولانی به کبد آسیب های جدی می رساند.
وی با بیان این که در ایران شایع ترین علت بروز سیروز ناشی از هپاتیت b است ادامه داد: در کبدهای چرب سیروز حدود 30تا40سال طول می کشد تا بروز کند. بنابراین در افراد بالای 40سال این بیماری بیشتر دیده می شود حال آن که هپاتیت خود ایمنی که در جوانان بیشتر شایع است ممکن است در سنین 20تا25سالگی منجربه سیروز شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده بیماری های گوارشی و کبد دانشگاه تهران تأکید کرد: ابتلا به سیروز کبدی به معنی پایان زندگی نیست حال آن که اگر این بیماری در مراحل اولیه خوب کنترل شود فرد مبتلا با همان کبد می تواند تا 50 سال بعد هم زندگی کند.
وی تصریح کرد: در صورتی که بتوان علت بروز سیروز را بادرمان متوقف کرد (برای نمونه سیروز ناشی از هپاتیت بی) سیروز از آنچه که هست پیشرفته تر نخواهد شد و کنترل می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: حال در مرحله ای که سیروز پیشرفته موجب آب آوردن شکم- استفراغ همراه با خون- واریسی شدن مری که منجر به خونریزی شود- مختل شدن سطح هوشیاری و گاهی اوقات کما شود دیگر درمان دارویی پاسخگو نخواهد بود و باید پیوند کبد انجام شود.
وی یاد آور شد: خوشبتانه "هپاتیت بی" که شایع ترین علت بروز سیروز است با واکسیناسیون رو به کاهش است ضمن این که آنچه در حال افزایش است سیروز ناشی از" کبد چرب" است.


دکتر مرآت افزود: در اکثر کشورهای غربی سیروز ناشی از کبد چرب بسیار شایع است که 5 تا 10 سال آینده در ایران نیز کبد چرب به عنوان عامل اصلی بروز سیروز قالب می شود.


متخصص داخلی با بیان این که جلوگیری از سیروز کبدی یعنی درمان به موقع هپاتیت های مزمن گفت: متأسفانه درمان هپاتیت های مزمن خیلی جدی گرفته نمی شود و از آنجا که بی علامت است برای فرد قابل شناسایی نیست و باید یادآور شد در صورت بروز سیروز کبدی پیشرفته دیگر کاری جز پیوند نمی توان برای بیمار انجام داد.


301301

کد N60799

وبگردی