آفتاب
در ديدار بان کی مون و امیر عبداللهیان مطرح شد :

حمایت سازمان ملل از توافق ژنو/ تاکید بر تعهد طرفین به توافق

حمایت سازمان ملل از توافق ژنو/ تاکید بر تعهد طرفین به توافق

دبیر کل سازمان ملل  با تبريك توافق ايران و 1+5 ، حمايت خود و سازمان ملل متحد را از اين توافق اعلام و تاكيد كرد همه طرفها بايد به وظايف خود در اين زمينه متعهد باقي بمانند.

به گزارش خبرگزاری مهر ،حسین امیر عبداللهیان معاون عربي آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان كه براي شركت در كنفرانس بررسي اوضاع انساني مردم سوريه به كويت سفر كرده است عصر روز سه شنبه  با دبير كل سازمان ملل متحد ديدار كرد.

در اين ديدار بان كي مون با تبريك توافق ايران و 1+5 ، حمايت خود و سازمان ملل متحد را از اين توافق اعلام و تاكيد كرد همه طرفها بايد به وظايف خود در اين زمينه متعهد باقي بمانند.

بان كي مون با تشكر از كمكهاي انسان دوستانه كشورمان به مردم سوريه طي سه سال گذشته بر نقش مثبت جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور تاثيرگذار و كليدي در تحولات منطقه اي تاكيد كرده و افزود: در مذاكره با همه طرفهاي منطقه اي و بين المللي كه در بحران سوريه دخيل هستند بر ضرورت حضور ايران تاكيد كرده ام زيرا به نظرم ايران بازيگر كليدي است و سازمان ملل متحد از حضور ايران در نشست ژنو 2 حمايت مي كند.

وى تصرىح كرد: سازمان ملل متحد از طرفهاي موثر و سازنده در حل سياسي بحران سوريه از جمله ايران مي خواهد از نفوذ خویش براي ايجاد آتش بس و كمك رساني به مردم سوريه استفاده كنند و ما اينجا هستيم تا زمينه كمك به ميليونها آواره سوري را كه در آستانه يك فاجعه انساني قرار دارند فراهم كنيم و به نقش سازنده ايران اميدوارىم.

امير عبدالهيان نيز با اشاره به نقش سازنده كشورمان در ساماندهي و كمك به حل بحران هاي عراق و افغانستان بر آمادگي كشورمان براي مساعدت و همياري به مردم سوريه و كاهش آلام و خشونت ها در اين كشور تاكيد كرده و گفت: ايران با ابتكار خود تا كنون سه كنفرانس بين المللي براي حل بحران سوريه برگزار كرده و طي دو سال گذشته ارسال كمكهاي انسان دوستانه دارو و مواد غذايي براي مردم سوريه را در اولويت كاري خود قرار داده است.

وى افزود: ما در عين حمايت و احترام به ابتكار جنابعالي و آقاي اخضر ابراهيمي معتقديم بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و دخالت نيروهاي خارجي در منطقه كمكي به كاهش بحران نكرده و بر پيچیدگي مسئله افزوده است.

امیر عبداللهیان تاكید كرد: جمهوري اسلامي ايران بدون هر گونه پيش شرطي براي حضور در كنفرانس بين المللي ژنو 2 آمادگي دارد و ما معتقديم بحران سوريه صرفا راه حل سياسي دارد و شرط موفقيت هر گونه راهكار سياسي مهار پديده تروريسم و افراط گرايي در سوريه و پايبندي همه طرفها به راهكار سياسي گفتگوهای سوري-  سوري است."

وي با مردود دانستن هرگونه مداخله خارجي افزود: مردم سوريه تصميم گيرندگان اساسي در تعيين سرنوشت سياسي خويش هستند

کد N60750

وبگردی