آفتاب

شخصیت دینی تاجیک: ایران بنیانگذار وحدت در جهان اسلام است

شخصیت دینی تاجیک: ایران بنیانگذار وحدت در جهان اسلام است

دوشنبه ـ ایرنا - ˈعبدالله محققˈ شخصیت دینی و تحلیلگر مسائل مذهبی تاجیکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای اسلامی یگانه کشوری است که برای وحدت مسلمانان تلاش های خاص و بی نظیری را از خود به نمایش گذاشته است.

محقق که اهل تسنن و از پیروان مذهب حنفی است ، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امروز ایران، تنها کشوری است که برای وحدت اسلامی تلاش می کند و برای گسترس و توسعه دول اسلامی تدابیر لازم را می اندیشد.

وی گفت: بنیانگذاری ˈهفته وحدتˈ مهمترین ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای وحدت اهل تشیع و تسنن است و هر ساله این مراسم در این مهد اسلامی با شوکت و شکوه خاصی تجلیل می شود.

این تحلیلگر دینی آسیای مرکزی با بیان اینکه اتحاد مسلمانان 57 کشور اسلامی اعم از سنی و شیعه در شرایط کنونی بسیار ضروری است، افزود : در حالی که جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی برای نزدیکی مسلمانان می کند اما متاسفانه برخی گروهها بخصوص دولت عربستان سعودی به این تلاش ها خدشه وارد می کنند.

محقق تصریح کرد: دولت عربستان سعودی با تاثیرگرفتن از آمریکا و رژیم صهیونیستی کشورهای اسلامی پاکستان ، افغانستان ، عراق ، سوریه ، تونس ، لیبیه ، یمن و مصر را ناآرام و بی ثبات کرده است.

وی گفت: این کشور عربی با تبلیغ جریان های سلفی و وهابیت طی سه دهه است که برخی کشورهای اسلامی از جمله افغانستان را به مرکز تاخت و تاز قدرت های بزرگ تبدیل کرده است.

این شخصیت دینی تاجیک افزود: در طول 30 سال جنگ و خون ریزی ها ،دو میلیون نفر از مردم مسلمان افغانستان جان باخته و بیش از پنج میلیون افغان در کشور های همسایه خود آواره شده اند و این تنها ایران بوده است که این کشور مسلمان را تنها نگذاشت و به حمایت جدی از مردم افغان پرداخت.

وی ایران و عربستان را در زمینه وحدت مسلمانان مقایسه کرد و گفت: ایران طی 30 سال مهاجرین افغان را که بیشتر آنها سنی هستند پناه داده است و حتی بخش اعظم مهاجرین افغان شهروندی این کشور اسلامی را قبول کردند و ایران را محل زندگی خود قرار داده اند در حالی که عربستان کاملا برعکس عمل کرده است.

محقق افزود: تعداد معدود افغان هایی که با شروع جنگ در کشورشان به عربستان سعودی مهاجرت کردند طی این مدت به مانند یک برده با آنها رفتار شده و از هیچ امتیازی در نیز این کشور برخوردار نیستند.

وی گفت: رفتار ایران با افاغنه، رعایت اخوت نسبت به برادران دینی بوده است و این خود نشانه ای از توجه خاص ایران به وحدت مسلمانان است .

محقق گفت: عربستان به جای دوستی با کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی پیوند اخوت می بندد و در همکاری با آنها در بی ثبات کردن کشورهای اسلامی پرچمدار شده است.

وی تاکید کرد: در نا آرامی های سوریه نقش عربستان سعودی بسیار زیاد است بطوری که برای قتل مسلمانان و غیرنظامیان در سوریه با حمایت از گروههای تروریستی و افراطی کوتاهی نمی کند.

عبدالله محقق گفت: اگر وحدت در جهان اسلام برقرار بود، هیچ کشور غربی جرات نمی کرد علیه آنها تهاجم نظامی کند و متاسفانه این واقعیت امروز جهان اسلام است.

وی گفت مادامی که 57 کشور اسلامی برای اتحاد بین خود اقدامی اساسی نکنند

مسلمانان و مناطق اسلامی بازیچه دست قدرت های بزرگ جهانی خواهند شد.

محقق اظهار داشت: بر همه کشورهای مسلمان لازم و واجب است که از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در وحدت مسلمانان حمایت کنند و برخی کشورها بخصوص عربستان لازم است بجای دشمنی با ایران به حمایت از این کشور به معنای واقعی مسلمان بپردازد.

این نویسنده و پژوهشگر مسایل دینی تاجیکستان همچنین با بیان اینکه جریان افراطی سلفی گری با حمایت عربستان سعودی یکی از عوامل مهم تفرقه و بروز کشتار و خونریزی بین مسمانان شده است، گفت: چنانچه کشورهای مسلمان از گسترش این جریان جلوگیری نکنند شدت گرداب نزاع و جنگ های برادرکشی در جهان اسلام افزایش خواهد یافت.

محقق تصریح کرد: این اندازه که برادران ایرانی برای وحدت مسلمین در سراسر جهان گام می بردارند، در مقابل کشور عربستان سعودی حامی اصلی جریان افراطی سلفی از این اقدام ایران حمایت نمی کند.

وی گفت: سلفی گری بدعتی است که از جانب دشمنان اسلام برای ایجاد نزاع و تفرقه در بین مناطق مسلمان نشین کشورهای مختلف ایجاد شده است.

محقق با تاکید بر اینکه جریان سلفی گری هیچ ربط و وابستگی به اهل سنت ندارد، تصریح کرد: این طایفه تکفیری، بی مذهب، تندخو و افراط گرا را نباید به سلف صالح نسبت دهیم.

آساق**ه.ص**1663**5981
کد N60715

وبگردی