آفتاب

اشپیگل:آلمان های مورد حمله در عربستان ماموران اطلاعاتی بودند

اشپیگل:آلمان های مورد حمله در عربستان ماموران اطلاعاتی بودند

برلین - ایرنا - هفته نامه آلمانی اشپیگل یک روز بعد از انتشار خبر حمله تروریستی به دو دیپلمات آلمانی در منطقه ای در شرق عربستان،افشا کرد که این دو نفر دیپلمات نبوده بلکه ماموران سرویس های اطلاعاتی آلمان بوده اند که مشغول جمع آوری اطلاعات در این کشور هستند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز دوشنبه در خبری از حمله به دو دیپلمات آلمانی در مناطق شرقی عربستان خبر داد و نوشت: این دو دیپلمات آلمانی از حمله افراد ناشناس جان سالم به در بردند اما خودرو این افراد در پی تیراندازی در آتش سوخته است.

هفته نامه اشپیگل در خبر خود در رابطه با این حمله تروریستی نوشت: دو مامور اطلاعاتی آلمان درحال تردد در منطقه ای در شرق عربستان بوده اند که از سوی چند موتور سوارمورد تعقیب قرار گرفته و بعد از بی توجهی به درخواست موتور سواران برای توقف خودرو و در تعقیب و گریز، هدف تیراندازی قرار می گیرند.

به نوشته این نشریه، ماموران اطلاعاتی آلمان درنهایت موفق به فرار ازدست مهاجمان می شوند اما خودرو دیپلماتیک آنها براثر اصابت گلوله به آتش کشیده می شود.

براساس این گزارش، سرویس اطلاعات خارجی آلمان ( BND) ازهرگونه توضیح دراین زمینه خودداری کرده است واین درحالی است که دولت آلمان از وقوع این حادثه تروریستی بشدت نگران وعصبانی بوده وخواستار توضیح دولت عربستان در این رابطه شده است.

به نوشته اشپیگل، گرهارد شیندلر رییس دستگاه اطلاعات خارجی آلمان روز سه شنبه دردفتر صدر اعظم آلمان، مرکل را از جزییات این حادثه باخبر کرده است.

خبرگزاری آلمان نیز با بیان اینکه هنوز به طور واضح مشخص نیست هدف مهاجمان از این حمله کشتن دو مامور اطلاعاتی بوده یا آنها بدنبال ربودن این افراد برای تحقق اهداف دیگری بوده اند.

بنا به نوشته اشپیگل، دو آلمانی دراجرای ماموریت شناسایی وجمع آوری اطلاعات درمنطقه حضور داشته اند ومحل وقوع حادثه تروریستی از جمله مناطقی بوده که طی ماه های گذشته درگیری هایی در آن رخ داده است.

این مطلب می افزاید : درچارچوب ماموریت های شناسایی، ماموران اطلاعاتی آلمان به طور معمول با نیروهای امنیتی مستقر درمنطقه و یا سران قبایل ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعات و شناسایی کامل تری از منطقه بدست آورند.

صاحب نظران سیاسی در آلمان بر این عقیده هستند که حمله موتور سواران به سرنشینان خودرو دیپلماتیک این کشور هدفدار بوده زیرا با توجه به اهمیت منطقه شرقی عربستان برای دولت این کشور از نظر حضور اقلیت های شیعه و هچنین منابع عظیم نفتی، دولت ریاض ازحضور افراد بیگانه دراین منطقه نگران است و برای دور نگه داشتن اتباع خارجی از آن تلاش می کند.

اروپام** 2051** 1701**536
کد N60545

وبگردی