آفتاب

شهردار سابق لندن: اسلام دین صلح و آشتی است

شهردار سابق لندن: اسلام دین صلح و آشتی است

لندن - ایرنا - شهردار سابق لندن معتقد است که اسلام دین صلح و آشتی است و مسلمانان مقیم انگلیس نیز منشاء خدمات زیادی برای این کشور بوده اند.

ˈکن لیوینگستونˈ که طی سال های 2000 تا 2008 میلادی سمت شهرداری کلانشهر لندن را برعهده داشت، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا همچنین از دامن زدن به اسلام هراسی توسط برخی از رسانه ها و سیاستمداران انگلیسی انتقاد کرد.

وی گفت: اکثر قریب به اتفاق مسلمانانی که در انگلیس زندگی می کنند خود را انگلیسی می دانند و کاملا در جامعه ادغام شده اند و طی دهه های گذشته منشاء خدمات زیادی برای این کشور بوده اند.

وی افزود: میزان جامعه پذیری و ادغام مسلمانان در جامعه انگلیس بیش از هر کشور دیگر اروپایی بوده است.

آقای لیوینگستون با اشاره به یک پژوهش انجام شده در مورد وضعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی، اظهارداشت: نکته جالب توجه در یافته های این پژوهش که چند سال پیش و با حمایت جورج سورس میلیاردر آمریکایی انجام شد، نشان می دهد که حدود 90 درصد مسلمانان مقیم انگلیس خود را انگلیسی می دانند.

وی گفت: این در حالی است که در آلمان فقط 25 درصد مسلمانان احساس آلمانی بودن داشتند و در فرانسه نیز این نسبت حدود 50 درصد بوده است.

شهردار سابق لندن تاکید کرد: به رغم همه شیطنت ها و برخوردهای بدی که رسانه های انگلیس نسبت جامعه مسلمانان این کشور دارند، خوشبختانه اکثریت مسلمانان و غیرمسلمانان در انگلیس در کنار هم و با مدارا و تحمل زندگی می کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حملات نژادپرستانه و مبتنی بر نفرت مذهبی علیه مسلمانان انگلیس طی سال های اخیر، اظهارداشت: بخشی از مشکل به تبلیغات منفی رسانه ها و همچنین نحوه برخورد دولت و بویژه شهردار لندن با این مشکل باز می گردد.

ˈبه نظر من دولتمردان و شهردار لندن آن گونه که بایسته است پدیده اسلام هراسی و افکار افراطی و نژادپرستانه علیه مسلمانان را به چالش نمی کشند.ˈ

وی گفت: من وقتی در شهرداری لندن بودم نسبت به این موضوعات واکنش نشان می دادم. تیم من همیشه تبلیغات اسلام هراسانه و نژادپرستانه را به چالش می کشیدند.

این سیاستمدار عضو حزب کارگر انگلیس یادآور شد: ما باید نسبت به خطرات و تهدیدات ناشی از اندیشه ها و اقدامات گروههای راست افراطی حساس و هوشیار باشیم و نوجوانان و جوانان خود را در مورد این مسائل آموزش دهیم. بنابراین انجام کارهای فرهنگی و آموزشی نیز در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: متاسفانه دولت و شهردار فعلی لندن از امکانات و جایگاهی که دارند بخوبی برای مقابله با این معضل و افزایش دانش و آگاهی مردم در زمینه افراط گرایی و نفرت افکنی استفاده نمی کنند.

وی تاکید کرد: افراد تروریست و افراطی به دنبال ایجاد تفرقه میان مردم و جوامع مختلف هستند و به چالش کشیدن این گونه افراد در شهری مثل لندن که پس از نیویورک بیشترین تنوع نژادی و مذهبی را در میان شهرهای جهان دارد، بسیار مهم است.

لیوینگستون با اشاره به ایام ولادت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، گفت: پیام پیامبر اسلام نیز صلح و دوستی و تحمل و مدارا بوده است و همه ما هر دینی که داشته باشیم می توانیم از چنین آموزه هایی در زندگی خود بهره بگیریم.

وی افزود: مردم در غرب اطلاعات درستی درباره اسلام و همچنین درباره آنچه که دولتمردان شان طی قرن ها و دهه های گذشته علیه کشورهای اسلامی انجام داده اند، ندارند. به نظر من افزایش آگاهی افکار عمومی درباره این مسائل می تواند به رفع سوءتفاهمات موجود کمک کند.

کن لیوینگستون که علاوه بر مسئولیت شهرداری لندن(2008-2000)، بیش از 10 سال نیز عضو پارلمان انگلیس بوده، روز یکشنبه این هفته در مراسم ویژه ای که به مناسبت گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام (ص) در لندن برگزار شد، حضور یافت و برای صدها نفر از مسلمانان حاضر در این مراسم سخنرانی کرد.

اروپام**345
کد N60336

وبگردی