آفتاب
روزنامه اکسپرس پاکستان؛

برلین از اسلام آباد خواست جزییات بیشتری از کشته شدن یک آلمانی در حملات پهپادهای آمریکا اعلام کند

برلین از اسلام آباد خواست جزییات بیشتری از کشته شدن یک آلمانی در حملات پهپادهای آمریکا اعلام کند

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی از درخواست دولت برلین از اسلام آباد بمنظور بررسی جزییات بیشتر کشته شدن یک شهروند آلمانی در حملات پهپادهای آمریکا در مناطق قبایلی در شمال غرب پاکستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه اردو زبان ˈاکسپرسˈ چاپ اسلام آباد امروز سه شنبه گزارش داد: در پی کشته شدن یک شهروند آلمانی عضو گروه شبه نظامی جنبش ازبکستان در حمله بهمن ماه 1390 (فوریه 2012) هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان، دولت برلین از اسلام آباد خواست تا این موضوع را پیگیری کرده و جزییات بیشتری در خصوص آن به آلمان ارائه دهد.

در گزارش اکسپرس آمده ؛ این تبعه آلمانی که ˈپاتریکˈ نام دارد در سن 16 سالگی دین اسلام را پذیرفته و در سن 27 سالگی بهمراه همسرش به مناطق قبایلی وزیرستان پاکستان مهاجرت کرده است.

این روزنامه نوشت: پاکستانی ها؛ پاتریک را هموطن خود فرض می کردند، اما این تبعه آلمانی تا چند سال با سازمان پلیس و نهادهای امنیتی آلمان در ارتباط بود.

در همین حال روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان امروز به نقل از گزارش یک اندیشکده آمریکایی نوشت که طی 9 سال اخیر 370 حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان صورت گرفته و باعث هلاکت یکهزار و 623 شبه نظامی شده است.

پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی زبان افزود : در گزارشی با عنوان ˈتحلیل جنگ پهپادها در پاکستانˈ که توسط اندیشکده ˈبنیاد نوین آمریکاˈ منتشر شده، آمده که تعداد شورشیان کشته شده با بررسی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان از سال 1383 شمسی (2004) تا آخرین حمله این پهپادها در چهارم دی 92 (25 دسامبر 2013) عنوان شده است.

بیشترین تعداد تلفات تا سال 1389 (2010) میلادی ثبت شده و حملات موشکی پهپادهای جاسوسی آمریکا پس از سال 2010 با روند رو به پایینی همراه بوده است.

اکسپرس تریبیون افزود: از میان تعداد شبه نظامیان و افراد کشته شده در این حملات، 258 تا 307 نفر از آنان قربانیان غیرنظامی بوده و 267 حمله از 370 حمله انجام شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ در شمال غرب پاکستان صورت گرفته است.

بیشترین تعداد حمله پهپادهای آمریکایی یعنی 122 مورد حمله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شده و در سال گذشته میلادی نیز (2013) 26 حمله به مناطق قبایلی پاکستان صورت گرفته است.

تجاوز پهپادها به مناطق شمال غرب پاکستان درحالی انجام می شود که سازمان عفو بین الملل، گروه های حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارش های خود را درباره عواقب منفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین ارائه کردند.

آمریکایی ها این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر درمناطق قبایلی پاکستان همچنان ادامه می دهند، اما مقام های دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی پاکستان می دانند که نتیجه ای جز کشته شدن مردم بی دفاع این کشور ندارد و مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها ادعایی بیش نیست.

دولت پاکستان درگذشته اعلام کرده بود، از سال 2004میلادی (1383 شمسی) بیش از340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا درمناطق قبایلی این کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و 500 نفر جان باخته اند. آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این حملات افزایش چشمگیری داشته است.

آساق / 1095 ** 1514
کد N60305

وبگردی