آفتاب

داستان دنباله دار دانشجویان ستاره دار

داستان دنباله دار دانشجویان ستاره دار

تهران - ایرنا - موضوع بازگشت به تحصیل دانشجویان ستاره دار، گویا در مجلس پایانی ندارد و این بار سه نماینده در اعتراض به این کار از وزیر علوم به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کرده اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیدمحمود نبویان، زهره طبیب زاده و جبار کوچکی نژاد سه نماینده ای هستند که این شکایت را در کمیسیون اصل 90 مطرح کرده اند.

نخستین بار مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس این موضوع را در گفت و گو با ایرنا مطرح کرده و گفته بود: در گذشته نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار و کسانی که از وزارت اطلاعات اخطار دریافت کرده بودند، برای تحصیل و تدریس در دانشگاه ها، از وزیر علوم برای ارایه توضیحاتی دعوت کرده بودند.

وی می افزاید: در این جلسه قرار شد که برای بررسی این موضوع، پرونده آنها در اختیار نمایندگان قرار گیرد که در جلسه اول تعدادی از پرونده ها به نمایندگان داده شد و مابقی قرار بود در هفته های آینده در اختیار نمایندگان به صورت یک جا گذاشته شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ولی رییس هیات عالی گزینش به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توان پرونده ها را در اختیار نمایندگان قرار داد که پس از بررسی ها مشخص شد، چنین مصوبه ای در شورای انقلاب فرهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس به دلیل ممانعت از اعمال حق نظارت نمایندگان مجلس توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از وی شکایت کرده اند.

این نخستین بار نیست که نمایندگان با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند، پیگیر موضوع بازگشت به تحصیل دانشجویان موسوم به دانشجویان ستاره دار می شوند.

این موضوع از روزهای ابتدایی آغاز به کار فرجی دانا در وزارت علوم از سوی 12 تن از نمایندگان پیگیری شد که معتقد بودند در میان دانشجویانی که به تحصیل بازگشته اند، افراد دارای محکومیت نیز دیده می شود.

این سوال چند هفته پیش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور وزیر علوم بررسی شد اما در نهایت نمایندگان سوال کننده اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشده اند.

«محمدمهدی زاهدی» رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این سوال به ایرنا گفته بود، نمایندگان می خواهند بدانند به چه دلیل و با چه مجوزی افرادی که در آزمون دوره دکتری و فوق لیسانس رد صلاحیت شده اند، دوباره وارد گردونه آموزشی دانشگاه برای تحصیل مجدد شده اند.

دانشجویانی که در دولت های نهم و دهم از تحصیل محروم شدند، به دانشجویان ستاره دار شهرت یافتند که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در زمان سرپرستی «جعفر توفیقی» بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تحصیل بازگردانده شدند.

با وجود طرح این سوال، ازسوی جمعی ازنمایندگان عضو در فراکسیون اصولگرایان مجلس،

«غلامعلی حدادعادل» رییس این فراکسیون در گفت و گویی با ایرنا، «ستاره دار» را عنوانی بدون معنای خاص دانست.

وی با تاکید بر اینکه باید فهمید چرا دانشجویی ستاره دار و از تحصیل محروم شده است، گفت: در هر صنفی ضوابطی وجود دارد؛ دانشجو بودن نیز برای خود دارای مقرراتی است که باید آن را تعریف کرد و اگر کسی واجد آن شرایط باشد، حقش است که در دانشگاه درس بخواند و اگر مقررات و قوانین شامل وی نشود، نمی تواند ادامه تحصیل دهد.

به گفته وی، بحث ستاره دار شدن دانشجویان از دوران اصلاحات آغاز شده و اظهارنظر درباره ستاره دار بودن یا نبودن دانشجویان را باید به پس از بررسی پرونده دانشجویان که به چه دلیل ستاره دار شدند و حالا ستاره دار شدن آنها لغو شده، موکول کرد.

در نهایت، توضیحات فرجی دانا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان سوال کننده را قانع نکرد تا وزیر در آینده برای ارایه توضیحات در صحن علنی مجلس حضور یابد.

رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره دانشجویان ستاره دار معتقد است: قضاوت در مورد دانشجویان ستاره دار به حکم قانون، به هیات مرکزی گزینش واگذار و وظایف این هیات نیز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شده است.

به گفته فرجی دانا، در مصوبات اعلام شده است که قوه مقننه و قوه قضاییه وارد احکام هیات مرکزی گزینش نمی شوند، حتی به صراحت آمده است که کمیسیون اصل 90 مجلس و دیوان عدالت اداری نیز وارد این موضوع نشوند. به همین دلیل فکر می کنم باید تابع قانون باشیم و به اختیارات هیات مرکزی گزینش احترام بگذاریم.

داستان دانشجویان ستاره دار منحصر به دولت یازدهم نیست، این موضوع در دولت نهم و زمانی که محمدمهدی زاهدی رییس کنونی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وزیر علوم بود، از سوی رسانه ها پیگیری شد.

زاهدی در دوره ای که تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت، با موضوع دانشجویان ستاره دار رو به رو بود؛ در سال 85 در زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد داستان «دانشجویان ستاره دار» بر سر زبان ها افتاد که در کنار نام آنها ستاره ای حک شده بود.

این موضوع آن زمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم بررسی شد و با وجود آن که مشخص شد دانشجویان ستار دار در این آزمون کسانی هستند که در فعالیت های دانشجویی از جمله انجمن های اسلامی فعال هستند، اما زاهدی وزیر وقت علوم تاکید داشت که «دانشجوی ستاره دار» وجود ندارد و حتی آن را میراث وزارت علوم دولت اصلاحات دانست.

با گذشت سال ها از مطرح شدن موضوع دانشجویان ستاره دار در محافل سیاسی و دانشگاهی، این موضوع هنوز لاینحل مانده است و حتی در جریان مناظره ها و رقابت های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به یکی از موارد چالشی بین نامزدها تبدیل شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دانشجویان و فضای دانشگاهی کشور در انتظار تحقق وعده های انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی مبنی بر ایجاد فضای امید و بازگشت آرامش به دانشگاه ها بودند.

رییس جمهوری در زمان تبلیغات ریاست جمهوری با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید، آزادی را به دانشگاه ها بازخواهد گرداند، گفته بود: فضا باز شود به ضرر کسی نخواهد بود؛ فضای دانشگاه، فضای شهر، فضای کشور، فضای رسانه مجازی و فضای اینترنت را آن قدر امنیتی نکنیم. نیازی نیست که فضا امنیتی باشد فضا را فضای فرهنگی و سیاسی کنیم، امنیتی زدایی کنیم، در فضای کشور ما همه جوانان و دانشجویان، عزیزان این سر زمین هستند. دانشجو به اندازه همه آن هایی که احساس نگرانی می کند دلش برای مملکتش می سوزد.

در راستای اجرای همین سیاست ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از زمان استقرار دولت یازدهم و در دوره سرپرستی توفیقی موضوع بازگشت به تحصیل دانشجویان را در پیگیری کرد.

توفیقی در فراخوانی از دانشجویان ستاره دار و استادان بازنشسته خواست تا شکایات خود را به این وزارتخانه ارایه کنند تا بررسی کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

وی اوایل مهر ماه اعلام کرد تاکنون 40 دانشجوی مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی که از سال 90 به بعد مشکل تحصیل داشته اند به دانشگاه ها برای ادامه تحصیل معرفی شده اند و رسیدگی به تقاضای بعد از سال 90 نیز در وزارت علوم آغاز شده است.

توفیقی ادامه داد: تعدادی از استادان بازنشسته و یا محروم از خدمت نیز شکایت خود را به کمیته مربوطه در وزارت علوم ارایه کرده اند که رسیدگی به آنها نیز در دستور کار است.

اکنون با گذشت حدود پنج ماه از آغاز به کار دولت و مطرح شدن دوباره «دانشجوی ستاره دار» در فضای سیاسی و دانشگاهی کشور، این بار پای کمیسیون اصل 90 مجلس به داستان دنباله دار دانشجویان ستاره دار باز شده است.

کمیسیون اصل 90 مجلس که طبق قانون اساسی باید پیگیر شکایت آحاد مردم از طرز کار مجلس، قوه مجریه یا قوه قضاییه باشد، تاکنون تلاش کرده است تا با رعایت اصل بی طرفی، پیگیر این شکایت ها باشد؛ اکنون نیز انتظار می رود که این کمیسیون فارغ از جهت گیری های سیاسی، پرونده دانشجویان ستاره دار را بررسی کند تا برای همیشه موضوع دانشجوی ستاره دار خاتمه یابد.

سیام**2025**1535
کد N60120

وبگردی