آفتاب

صربستان در ارائه درخواست پناهندگی به آلمان رتبه اول را دارد

صربستان در ارائه درخواست پناهندگی به آلمان رتبه اول را دارد

بلگراد- ایرنا- صربستان به لحاظ ارائه درخواست شهروندان این کشور برای پناهندگی به آلمان در بین کشورهایی که شهروندان آن به روادید نیاز ندارند، رتبه اول را دارد.

به گزارش ایرنا، در حالیکه بروکسل مکانیزم تعلیق لغو روادید برای کشورهای نامزد برای عضویت در اتحادیه اروپا را از هفته گذشته به اجرا درآورده است، ولی آلمان در حال حاضر در رابطه با برقراری مجدد روادید بر شهروندان صربستانی تصمیمی را اتخاذ نکرده است.

بنا بر گزارش رسانه های خبری صربستان، آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود که بیشتر در معرض پناه جویان صرب قرار دارد که با مدارک نادرست خواهان پناهندگی در این کشور هستند.

بیکاری و بحران اقتصادی در صربستان از دلایلی به شمار می روند که برخی از شهروندان صربستانی برای وضعیت بهتر رفاهی تصمیم به فکر ارائه درخواست پناهندگی به کشورهای خارجی از جمله اتحادیه اروپا می افتند.

هاینز ویلهلم سفیر آلمان در بلگراد در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ˈتانیوگˈ خبرگزاری دولتی صربستان با اشاره به اینکه برلین تا کنون در فکر برقراری مجدد رژیم روادید برای شهروندان صربستان نیست، گفت: به دلایل سیاسی برقراری مجدد روادید بر شهروندان یک کشور اروپایی که مذاکرات آن کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا آغاز شده، امری دشوار است.

به گفته وی، از ژانویه تا نوامبر سال 2013 میلادی 9 هزار و 821 شهروند صرب درخواست پناهندگی برای آلمان داده بودند که حدود 20 درصد بیش از سال 2012 میلادی در این فاصله زمانی است.

این مقام آلمانی افزود که صربستان پس از روسیه و سوریه سومین کشور در جهان به لحاظ ارائه درخواست پناهندگی به آلمان قرار دارد، ولی در بین کشورهایی که شهروندان آنها نیازی به روادید ندارند در ردیف اول قرار دارد.

آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که در معرض هجوم پناهجویان با مدارک نادرست قرار دارد.

در صورت افزایش تعداد متقاضیان برای درخواست پناهندگی به کشورهایی که شهروندان آن برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روادید نیاز ندارند، کمیسیون اروپا می تواند به درخواست یک و یا چند کشور عضو اتحادیه رژیم روادید آزاد را بر شهروندان آن کشور لغو کند.

حکومت صربستان برای جلوگیری از افزایش درخواست پناهندگی شهروندان خود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقداماتی را در ایستگاه های مرزی کشور به اجرا گذاشته است.

صربستان مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999 با بازکردن پروسه ثبات و پیوستن که اولین گام در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز کرد.

اتحادیه اروپا در 19 دسامبر 2009 ، روادید برای شهروندان صربستان در سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

صربستان در دوم مارس 2012 موفق شد که موافقت 27عضو اتحادیه اروپا را برای کسب جایگاه نامزدی در این اتحادیه کسب کند که قدمی بزرگ برای این کشور در راستای ائتلاف اروپایی به حساب می آید.

مذاکرات صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا در 21 ژانویه امسال به طور رسمی در بروکسل آغاز می شود.

اروپام/2061**1514
کد N60027

وبگردی