آفتاب

نقض قانون دلیل خودداری روسیه از صدور روادید برای خبرنگار آمریکایی

نقض قانون دلیل خودداری روسیه از صدور روادید برای خبرنگار آمریکایی

مسکو- ایرنا - مسکو به یک خبرنگار آمریکایی اجازه سفر به این کشور را نداد و وزارت امور خارجه روسیه علت این امر را تخلف مقررات اقامتی این خبرنگار عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در ارتباط با انتشار گزارش هایی جهت دار در رسانه های غربی درباره خودداری روسیه از صدور روادید به دیوید ستر خبرنگار آمریکایی نکاتی را توضیح می دهیم.

در بیانیه آمده است: ستر روز 21 ماه نوامبر سال 2013 به روسیه سفر کرد و دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه کارت خبرنگاری با اعتبار یکساله برای وی به عنوان خبرنگار رادیو آزادی صادر کرد.

بر پایه گزارش، دیوید ستر بر اساس قوانین اقامت روسیه باید قبل از انقضای تاریخ روادید خود بلافاصله در سازمان فدرال مهاجرت روسیه حضور یافته و مجوز اقامت در روسیه دریافت می کرد و دفتر رادیو آزادی در مسکو در جریان این مساله قرار گرفت.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: اما ستر روز 26 ماه نوامبر به سازمان فدرال مهاجرت روسیه مراجعه کرد و به دلیل نقض آشکار قوانین اقامت روسیه، مجوز برای اقامت وی در کشور صادر نشد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه با بیان این که دیوید ستر از روز 22 تا 26 ماه نوامبر سال گذشته در روسیه بطور غیرقانونی اقامت داشته است، گفته شد: روز 29 ماه نوامبر سال گذشته ستر در دادگاه تاگانسکی مسکو مقصر شناخته شد و مطابق قوانین روسیه وی پنج سال اجازه سفر به روسیه را ندارد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری کرده است: اخراج خبرنگار آمریکایی تنها مورد اعمال قوانین اقامتی روسیه نیست و تا کنون 500 هزار تبعه خارجی که قوانین روسیه را نقض کرده اند از سفر به این کشور از 3 تا 10 سال منع شده اند.

دیوید ستر روزنامه نگار آمریکایی امروز در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که پس از سفری به اوکراین اجازه بازگشت به وی داده نشد.

ستر اعلام کرد که سفارت روسیه در کی یف در پاسخ به درخواست روادید وی او را نامطلوب توصیف کرده است.

به گزارش رسانه های روسیه، دیوید ستر در اخبار و مقاله های خود گرایش ضددولت روسیه و شخص ولادیمیر پوتین داشته است.

این خبرنگار آمریکایی همچنین در پوشش خبری اعتراضات خیابانی اوکراین که از اواخر ماه نوامبر تا اواخر ماه دسامبر سال گذشته این کشور به ویژه کی یف پایتخت اوکراین را فرا گرفت هم با گرایش شدید ضدروسیه فعالیت کرده است.

اروپام/2242**518**1337
کد N60026

وبگردی