آفتاب
ظریف در دیدار با شخصیت های سیاسی لبنان:

توافق هسته ای ایران در ژنو درجهت مصالح کل منطقه است

توافق هسته ای ایران در ژنو درجهت مصالح کل منطقه است

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چالش امروز منطقه افراط و خشونت است، گفت:توافق هسته ای ایران در ژنو یقینا درجهت مصالح کل منطقه است.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چالش امروز منطقه افراط و خشونت است، گفت:توافق هسته ای ایران در ژنو یقینا درجهت مصالح کل منطقه است.

محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه و در آخرین برنامه سفر خود به لبنان با شمار زیادی از شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان اعم از سنی ، مسیحی ، شیعه ، دروزی در هتل فینیسای بیروت دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، ظریف در این ظیافت شام که توسط سفارت جمهوری اسلام در بیروت تدارک دیده شد به حاضران در این نشست گفت: امیدواریم این توافق سایه درگیری و تنش را از این منطقه دور و دشمن صهیونیستی را از یکی از بهانه هایش برای اعمال فشار بر این منطقه محروم کرده باشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تبریک هفته وحدت اسلامی و سالروز میلاد رسول گرامی اسلام(ص) ادامه داد : لبنان نمادی از همزیستی مسالمت آمیزبین ادیان و مذاهب مختلف بوده و در آینده نیز اینچنین خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: همزیستی و همکاری و تعاون در مسیر پیشرفت از یک سو و مقاومت از سوی دیگر ضرورت رعایت مصالح کشورهای اسلامی، کشورهای خاورمیانه و همه ما در این جهان به همه پیوسته کنونی است.

ظریف خاطرنشان کرد: چالشی که همه ما با آن رو به روهستیم ، یک رژیم اشغالگر متجاوز است که مبنای سیاست آن ایجاد اختلاف و تفرقه بین جهان اسلام و کشورهای خاورمیانه و استفاده از اختلافات برای پیگیری سیاست های ظالمانه و تجاوز به همسایگان و نقض حقوق اساسی مردم فلسطین است.

وی ادامه داد : چالش دیگر افراط و خشونت است که منطقه را به خاک و خون کشیده و متاسفانه آثارش در کشور عزیز و دوست و برادر ما لبنان دیده می شود.

وزیر امور خارجه ایران افزود: شرایط بسیار فاجعه آمیزی که امروز در سوریه قرار گرفته حتما محصور به سوریه نبوده و آثارش امروز در لبنان و عراق بوضوح دیده می شود و متاسفانه این آثار در این دو کشور هم محدود نخواهد ماند و دامن همه ما را در این منطقه خواهد گرفت مگر اینکه زودتر به خود آییم و بفهمیم که می توانیم از طریق همکاری با یکدیگر منطقه را از خطر نجات دهیم.

ظریف تاکید کرد: ایران دست همکاری خود را به سوی دوستان و برادران درتمامی کشورهای منطقه برای مقابله با فتنه و افراط دراز می کند و این آمادگی را داریم که بدون هیچگونه منعی با همه برادران خود همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: تشکیل یک دولت فراگیر در لبنان مانع بزرگی خواهد بود در مقابل تروریست ها و گروه های افراطی تا به اهداف ضد بشری خود دست یابند.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد : برای آقای تمام سلام نخست وزیر و همچنین گروه هایی که در این مراسم حضور دارند برای رسیدن به یک تفاهم مبتنی بر عقلانیت در داخل لبنان و برای حفظ مصالح لبنان و منطقه آرزوی موفقیت می کنیم.

ظریف با ابراز خرسندی از تلاش های سیاسی در لبنان برای تشکیل دولت فراگیر ، گفت که این دولت به مانند یک سپردرمقابل خطرهای تروریسم خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه مقامات و مسئولان ایرانی تحولات سیاسی مثبت در لبنان را دنبال می کنند ، گفت : به شما اطمینان می دهم که ملت ایران همواره در کنار مردم این منطقه از جمله لبنان ، سوریه و فلسطین خواهد ایستاد.

همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : اطمینان می دهم توافق های ما در ژنو برای حل مسئله هسته ای یقینا در جهت مصالح کل منطقه است.

بنابراین گزارش ولید جنبلاط رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه ، معاون رییس حزب کتائب لبنان ، سیدعلی فضل الله خطیب جمعه بیروت ، ماهر حمود خطیب اهل تسنن صیدا ، ایلی فرزلی نایب رییس سابق مجلس لبنان ، محمد رعد رییس فراکسیون حزب الله در مجلس لبنان ، علی حسن خلیل وزیر بهداشت و عضو حزب شیعی امل لبنان ، وئام وهاب رییس حزب توحید عربی ، فایز شکر رییس حزب بعث عربی ، صدرالدین صدر فرزند امام موسی صدر از جمله شخصیت های حاضر در این دیدار صمیمانه بودند.

 

کد N59902

وبگردی