آفتاب
رییس گمرك خبر داد:

نیازی به ممنوعیت وارداتی کالا نداریم

نیازی به ممنوعیت وارداتی کالا نداریم

اختلاف بیش از 20 برابری نرخ سوخت داخل كشور با آن سوی مرزها و همچنین بی كاری موجود در شهرهای مرزی موجبات قاچاق گسترده سوخت را فراهم آورده است.

رییس گمرك ج.ا.ا گفت: در شرایط كنونی نیازی به ممنوعیت كالایی نداریم و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی كفاف واردكنندگان را می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود كرباسیان رییس گمرك صبح امروز در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به بهای واقعی واردات اقلام گوناگون اظهار داشت: با احتساب هزینه های ثبت وسفارش، تعرفه، استاندارد و مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی قیمت یک بسته سیگار 8هزار و 400تومان، برنج 5هزار و 800 تومان، پوشاک 8هزار و 500 تومان و لوازم یدکی و لوازم خانگی 6 هزار تومان و لاستیک 8 هزار تومان می شود.

وی افزود: در این راستا با توجه به گستردگی مرز ایران كه حدود 8 هزار و اندی کیلومتر است و 15 همسایه در اطراف کشور وظایف نیروی انتظامی در خصوص بحث قاچاق سنگین تر می شود.

كرباسیان تصریح كرد:هم اکنون سوختی که با ترانزیت صادر می شود در این طرف مرز لیتری300 تومان و در طرف دیگر لیتری 7هزار تومان است و همین ارزان بودن و اختلاف قیمتی باعث قاچاق سوخت می شود وبیکاری در مرزها باعث بوجود آمدن شغلهای کاذب از نوع کوله بری می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بازارچه های مرزی باید اجازه دهند سوخت با قیمت بالاتری به فروش برسد اما متاسفانه هر روز شاهد بخش نامه ای جدید در این حوزه هستیم.

كرباسیان با بیان اینكه باید تعامل جدی تری بین دستگاهها باشد گفت: روان سازی و ایجاد فضای قانونی سهل تر از مهمترین خلاء های تجارت محسوب می شود.

وی با اشاره به آمار تجارت خارجی از ابتدای سال تا 20دی ماه گفت: در این مدت سی میلیارد دلار صادرات و 34 میلیارد دلار واردات صورت گرفته واین ارقام نشان می دهد که صادرات غیرنفتی می تواند تامین کننده ارز واردکنندگان باشد.

وی با تاکید بر اینکه نیازی به ممنوعیت کالایی نداریم افزود: با تصمیماتی که در گمرک صورت گرفته امیدواریم دستگاههای دیگر نیز حمایت کننده باشند تا تغییرات جدیدی در حذف ممنوعیت های کالایی اعمال شود.

كرباسیان تصریح کرد: یکی از مشکلات کالا در گذشته تعیین ارزش گمرکی آن بود که امروز در سایت گمرک ارزش کلیه کالاها لحاظ شده و اگر نیروی انتظامی در مورد محموله ای شک دارد که قاچاق است می تواند ارزش آن را از سایت گمرک برآورد کند. درصورتی که این ارزش گذاری اشکال دارد نیز برای اصلاح آن رقم های جدید را اعلام کنید.

وی گفت: 90درصد بار ترانزیت از سوی ناوگان داخلی صورت می گیرد که این امر در بحث کار آفرینی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین سیستم اس ام اس و پیامک گمرک برای اطلاع از نوع بار و مشخصات شركت حمل و نقل كننده راه اندازی شده است و به زودی سیستم جی پی اس هم راه اندازی خواهد شد ضمن انكه باید کلیه کامیونهای ترانزیتی به این نرم افزار مجهز شوند همچنین برای کاهش تخلفات پلمپهای الکترونیکی طراحی شده که بجای پلمپهای قبلی استفاده خواهد شد.

کرباسیان در خاتمه به شماره اس ام اس گمرک اشاره کرد و گفت: 30008887 شماره اس ام اس گمرک است که در صورتی که پلیس شماره ماشینی را به آن پیامک کند کلیه مشخصات آن از سوی گمرک اعلام  می شود.

رئیس گمرک در مورد تخلفات گسترده در گمرک و آخرین اطلاعات از پرونده گمرک بوشهر در قوه قضاییه گفت: از پرونده‌های گذشته خبر ندارم تنها یک مورد مربوط به گمرک بود که با جعل فیش بانکی مرتکب تخلف شدند.

 

کد N59736

وبگردی