آفتاب
رییس کمیسیون آیین نامه داخلی:

کاهش تعداد جلسات علنی مجلس نیاز به قانونگذاری ندارد

کاهش تعداد جلسات علنی مجلس نیاز به قانونگذاری ندارد

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی گفت: کاهش یا افزایش تعداد جلسات علنی مجلس نیاز به قانونگذاری ندارد و با تصمیم هیات رییسه می توان تعداد جلسات مجلس را تغییر داد.

«عزت الله یوسفیان ملا» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره تلاش برخی نمایندگان برای تدوین طرحی برای کاهش تعداد جلسات علنی مجلس و تاکید بر جنبه نظارتی قوه مقننه افزود: تاکنون هیات رییسه برای تعداد جلسات علنی تصمیم گیری می کرد و اگر بخواهیم که در آینده تعداد جلسات را تغییر دهیم، این کار با تصمیم هیات رییسه امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: تعداد جلسات علنی مجلس باید متناسب با طرح ها و لوایح وارده به مجلس باشد زیرا در غیر این صورت، تناسب به هم می خورد و مدت انتظار طرح ها و لوایح برای بررسی در صحن علنی افزایش می یابد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در پایان هر دوره مجلس، هیات رییسه کتابچه ای شامل طرح ها و لوایح تصویب نشده در آن دوره را منتشر می کند که نشان می دهد با وجود برگزاری سه جلسه علنی در هفته، طرح ها و لوایح زیادی بدون تصویب باقی می مانند.

یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه پیش از آغاز روند بررسی طرح ها و لوایح در مجلس باید به فکر تنقیح قوانین بود، گفت: تنقیح قوانین آن هم بعد از 35 سال قانونگذاری در کشور امری ضروری است اما این کار با کاستن از جلسات علنی و مصوبات مجلس میسر نمی شود.

وی افزود: دولت و مجلس باید در تعامل با یکدیگر پیش از تدوین طرح ها و لوایح کار تنقیح قوانین را انجام دهند تا مانع از تصویب قوانین موازی و حتی متضاد باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی نمایندگان بر این باورند که می بایست یک روز از جلسات علنی مجلس را به تذکر، سوال و موارد نظارتی اختصاص داد و در شرایط فعلی بسیاری از نمایندگان سه روز جلسه علنی در هفته را کافی نمی دانند و می گویند گاهی فرصت برای بیان تذکرات و نطق های آنان در جلسات علنی فراهم نمی شود.

یوسفیان ملا ادامه داد: اگر جلسات مجلس به هفته ای یک روز محدود شود، علاوه بر طرح ها و لوایح، تذکرات، نطق ها و امور نظارتی نمایندگان نیز روی زمین می ماند.

رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تاکید کرد که کاهش تعداد جلسات علنی مجلس، مشکل را حل نمی کند بلکه باید ساز و کاری تدوین شود که هیچ طرح و لایحه ای بدون تنقیح و بررسی قبلی وارد روند بررسی در مجلس نشود.

سیام**2025 ** 1418
کد N59668

وبگردی