آفتاب
عراقچی در گفتگو با مهر : 

سئوالات نمایندگان مجلس را پاسخ می دهیم/ علت منتشر نشدن متن توافق "برنامه اقدام مشترک"

سئوالات نمایندگان مجلس را پاسخ می دهیم/ علت منتشر نشدن متن توافق "برنامه اقدام مشترک"

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در صورتی که نمایندگان مجلس هر گونه سئوالی درباره جزئیات اجرای توافق ایران و 1+5 داشته باشند با کمال میل پاسخگو خواهیم بود.

سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سئوال که نمایندگان مجلس خواهان انتشار متن توافق صورت گرفته بین ایران و 1+5 برای اجرای برنامه اقدام مشترک بوده اند ، گفت: توافقاتی که در خصوص نحوه اجرا صورت گرفته است ، توافق شفاهی است و جنبه رسمی ندارد .

وی با اشاره به اینکه این توافق با عنوان non paper به امضا رسیده است ، اظهار داشت : این عنوان در اصطلاح دیپلماتیک برای توافق های شفاهی غیررسمی به کار می رود که انتشار به آن جنبه رسمی می دهد ، در حالی که باید غیر رسمی بماند.

عراقچی گفت: در توافق مذکور جزئیات اجرای برنامه اقدام مشترک مطرح شده که درباره آن اطلاع رسانی شده است و در صورتی که نمایندگان مجلس نیز هر گونه سئوالی داشته باشند با کمال میل پاسخگو خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود توافق مذکور در 9 صفحه است ، اظهار داشت : به طور دقیق تعداد صفحات را نمی دانم . اما 9 صفحه به طور کامل مربوط به اجرا نیست . این توافق به صورت بند - بند است که در هر بند ابتدا پاراگراف مربوط به برنامه اقدام مشترک ذکر شده و در زیر پاراگراف مربوطه نحوه اجرا بیان شده است .

عراقچی تصریح کرد: پس از شروع توافق اولیه مذاکرات گام نهایی شروع می شود که برای شروع مذاکرات لازم است خانم اشتون و آقای ظریف ملاقاتی داشته باشند . هنوز برای انجام این ملاقات زمان و مکان مشخصی در نظر گرفته نشده است.

کد N59434

وبگردی