آفتاب
با مصوبه کمیسیون تلفیق؛

وزارت نیرو و نفت مکلف به بیمه آتش سوزی منازل شدند/ درآمد بودجه از استخراج معادن افزایش یافت

وزارت نیرو و نفت مکلف به بیمه آتش سوزی منازل شدند/ درآمد بودجه از استخراج معادن افزایش یافت

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت و نیرو با مصوبه کمیسیون تلفیق مکلف شدند با دریافت مبلغی از مشترکین برق و گاز خانگی، منازل را بیمه آتش سوزی کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا کاتب ظهر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گزارش مصوبات جلسه اخیر کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه 93 را ارایه داد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در لایحه بودجه دولت به وزارتخانه های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان و سازمان زندان ها اجازه داده بود تا اموال غیرمنقول خود را به فروش رسانده و یا تغییر کاربری دهند اما در کمیسیون تلفیق این تبصره از لایحه بودجه اصلاح و مقرر شد کلیه وزارتخانه ها و موسسات دولتی، ملی و استانی بتوانند اموال غیرمنقول خود را که مورد نیاز نیست تغییر کاربری داده و یا به فروش برسانند و درآمد حاصل از آن ها را در بخش تملک دارایی و هزینه ای دستگاه های خود هزینه نمایند. این مصوبه عدالت را رعایت کرده و سرعت واگذاری در دستگاه ها را افزایش می دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در سال 92 دولت 30 ریال از مشترکین برق دریافت و برای توسعه برق روستایی هزینه می کرد که امسال کمیسیون تلفیق مقرر کرد مشترکین خانگی و موتورهای برق کشاورزی از پرداخت این مبلغ مستثنی شوند تا کمکی به بخش تولید و کشاورزی شود.

وی گفت: همچنین نمایندگان کمیسیون تلفیق مقرر کردند به ازای هر مشترک 100 ریال در هر متر مکعب آب دریافت شود و به پروژه های آبرسانی به روستاها و مناطق محروم اختصاص یابد.

کاتب با اشاره به قانون برنامه پنجم مبنی بر قطع اتکای بودجه به درآمدهای نفتی گفت: کمیسیون مقرر کرد بخشی از درآمدهای معادن که جزو انفال هستند به بودجه اختصاص یابد به این ترتیب میزان درآمد از معادن و انفال که در بودجه سال 92، 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود به هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد استخراج کنندگان سنگ آهن که بیش از 100 میلیارد تومان سود داشته باشند باید 30 درصد ارزش فروش خود را به نان عوارض پرداخت کنن که 40 درصد از این میزان به توسعه زیرساخت همان معدن و 20 درصد به اعتبارات عمرانی همان استان اختصاص یافته و 40 درصد از این درآمد نیز به خزانه واریز می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در قانون بودجه 92، 10 درصد از قیمت خرده فروشی هر نوع سیگار به عنوان عوارض محسوب می شود که در لایحه بودجه 93 این رقم به 20 درصد افزایش یافت و مقرر شد از تولیدات نرخ سیگارهای مشترک 30 درصد و از سیگار، توتون، قلیان وارداتی نیز 40 درصد عوارض دریافت شود. که درآمدهای این بخش 1180 میلیارد تومان برآورد می شود.

وی در بخش دیگری از نای گزارش اظهار داشت: در لایحه بودجه دولت پیشنهاد داده بود 5 درصد از درآمد هتل ها و مراکز تفریحی توسط شهرداری اخذ شده و به حساب سازمان میراث فرهنگی واریز شود اما از آنجایی که سیاست دولت توسعه گردشگری بوده و در سنوات گذشته کارت هزینه سفر به همین منظور به مردم داده می شد کمیسیون با این تبصره از لایحه بودجه مخالفت کرد زیرا نمایندگان معتقد بودند این تبصره مغایر با سیاست های افزایش توریسم است.

کاتب گفت: در تبصره ای نیز مقر شد وزارت نفت به میزان 100 ریال و وزارت نیرو به میزان 50 ریال از مشترکین برق و گاز خانگی دریافت کرده و تمام منازل شهری و روستایی را بیمه کند تا چنانچه منازل دچار حادثه آتش سوزی شوند از این طریق جبران خسارت شود.

وی تاکید کرد: مردم باید مطلع شوند که وزارت نفت و نیرو با کدام یک از شرکت های بیمه ای قرارداد بسته تا اگر حادثه ای پیش آمد بدانند به کدام یک از سازمان های بیمه باید مراجعه کنند.

کد N59229

وبگردی