آفتاب
دومین روز تعطیلی بانکوک؛

معترضان تایلندی وزارتخانه‌ها و بازار بورس را هدف قرار دادند

معترضان تایلندی وزارتخانه‌ها و بازار بورس را هدف قرار دادند

معترضان دولت تایلند که دنبال سرنگونی نخست‌وزیر هستند، امروز (سه‌شنبه) در دومین روز تعطیلی بانکوک اعلام کردند که محاصره وزارتخانه‌ها را تشدید می‌کنند. گروهی از تندروها نیز تهدید کرده‌اند که به بازار بورس تایلند حمله می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ناآرامی و آشوب جدیدترین فصل از درگیری‌ها در تایلند برای سرنگونی دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر این کشور است.

بسیاری از وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی تایلند روز دوشنبه مجبور شدند تا به کمک دفاتر پشتیبانی خود فعالیت کنند چرا که معترضان تحت رهبری سوتپ تائوگسوبان از رفتن کارمندان دولت به کارشان ممانعت کردند.

سوتپ تائوگسوبان اواخر روز دوشنبه به حامیان خود تاکید کرد، تا زمان سرنگونی یینگلاک شیناواترا از مبارزه دست نکشند. وی گفت: ما باید ساختمان‌های دولتی را محاصره و آن‌ها را تعطیل کنیم.

یک گروه دانشجویی متحد با کمیته اصلاح دموکراتیک مردمی سوتپ تهدید کرده است که به بازار بورس حمله می‌کند و رهبر آن به حامیانش گفت که این بازار معرف سیستم ضعیف کاپیتالیسم است که راه را برای میلیاردر شدن تاکسین شیناواترا، برادر نخست‌وزیر فعلی تایلند هموار کرد. البته امروز هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان بورس دیده نشد.

رئیس مرکز بورس تایلند به خبرگزاری رویترز گفت، اقدامات اضطراری برای تضمین امنیت سیستم‌های بازار بورس در صورت نیاز اندیشیده شده است. اختلال بالقوه در خدمات دولتی با مشکلاتی که شیناواترا با آن‌ها مواجه است، درآمیخته است. وی در دسامبر 2013 میلادی پارلمان را منحل و فوریه 2014 را ماه برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

یینگلاک شیناواترا روز دوشنبه در تاسیسات وزارت دفاع تایلند در حومه بانکوک به سر می‌برد. مقام‌های دولتی اعلام کردند که نشست منظم کابینه که قرار است امروز برگزار شود، کنسل شده است.

شیناواترا از رهبران مخالف و احزاب سیاسی دعوت کرده تا روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره یک کمیسیون انتخاباتی حضور یابند. این کمیسیون طرحی را برای به تعویق انداختن انتخابات تا ماه مه سال جاری میلادی بررسی می‌کند.

رهبر مخالفان تایلند می‌گوید که به هیچ عنوان علاقه‌ای به برگزاری انتخابات ندارد و خواهان جایگزینی یک شورای مردمی غیر منتخب به جای دولت است که سیستم انتخاباتی را تغییر دهد.

بسیاری از مدارس امروز همچنان تعطیل بودند. دولت 10 هزار نیروی پلیس را برای برقراری امنیت و اجرای قانون و 8000 سرباز را در بانکوک مستقر کرده است.

تایلند

انتهای پیام

کد N58596

وبگردی