آفتاب
/سرمقاله- نیویورک تایمز/

دموکراسی در خطر

دموکراسی در خطر

"اعتراضات در کامبوج، بنگلادش و تایلند نشان‌دهنده لزوم بررسی قدرت‌های موجود در این کشورهاست."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای می‌نویسد: «اعتراضات خیابانی در سه کشور آسیایی کامبوج، بنگلادش و تایلند یادآوری واضح و روشنی از تزلزل و ضعیف شدن دموکراسی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است، به‌ویژه کشورهایی که قوه‌های قضایی مستقل و ارتش‌ها و نیروهای پلیس حرفه‌ای ندارند.

در حالی که دلایل نخست بروز این ناآرامی‌ها در هر یک از این کشورها مختلف است، اما آن‌ها نقاط ضعف و نقایص مشترکی دارند. عدم بررسی‌های دموکراتیک کافی و اعتدال در تمامی این سه کشور، اعتماد به روند انتخابات را تضعیف کرده و به ایجاد شرایطی برای بروز ناآرامی‌های مدنی کمک کرده است. رهبران سیاسی فاسد و مستبد از ادارات و نهادهای دولتی، سال‌ها و در برخی موارد دهه‌ها استفاده کردند تا به خود و دوستانشان خدمت کنند.

در روزهای اخیر ماموران پلیس نظامی در کامبوج به معترضان تیراندازی کرده و چندین تن را کشتند. این اعتراضات پس از آن آغاز شد که هان سن، نخست‌وزیر کامبوج که از طریق ارعاب و اعمال خشونت حدود سه دهه زمام امور کشور را به دست گرفته، خود را پیروز انتخابات ماه ژوئیه سال 2013 میلادی اعلام کرد؛ انتخاباتی که سازمان‌های ناظر بین‌الملل می‌گویند تخلفات بسیاری در آن صورت گرفته است. کارگران کارخانجات نساجی کامبوج نیز به این اعتراضات پیوسته و افزایش حداقل دستمزد به ماهیانه 160 دلار را خواستار شده‌اند. دولت پیشنهاد کرده که حداقل دستمزد را از 80 دلار در حال حاضر به 100 دلار افزایش می‌دهد. در حالی که در سال‌های اخیر اقتصاد کامبوج به سرعت رو به افزایش است و باعث بالا رفتن سطح استاندارد زندگی می‌شود، اما یک پنجم جمعیت کل این کشور در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در بنگلادش نیز شیخه حسینه، نخست‌وزیر کنونی و حزب حاکمش در انتخابات پیروز شدند چرا که اصلی‌ترین حزب مخالف این انتخابات را تحریم کرد. در هفته‌های گذشته همزمان با امتناع شیخه حسینه از پذیرش درخواست معترضان مبنی بر تشکیل یک دولت موقت بی‌طرف برای نظارت بر انتخابات، حزب مخالف ملی‌گرای بنگلادش دست به اعتراض زده و در این درگیری‌های سیاسی بیش از 100 تن کشته شدند. شیخه حسینه و خالده ضیاء، رهبر مخالفان بنگلادش به تناوب از سال 1991 میلادی زمام امور کشور را به دست گرفته‌اند. در حالی که بنگلادش پیشرفت چشمگیری در کاهش فقر و بهبود سلامت عمومی داشته اما شیخه حسینه و خالده ضیاء اغلب ثبات کشور را قربانی کشمکش با یکدیگر کرده و اقدامات اندکی برای تقویت نهادهایی همچون قوه قضائیه و پلیس انجام داده‌اند.

در تایلند نیز کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد، انتخابات برنامه‌ریزی شده برای ماه آتی میلادی با وجود تلاش معترضان برای مخدوش کردن آن برگزار می‌شوند. معترضان به رهبری سیاستمدران مخالف می‌خواهند تا دولت منتخب تایلند را با شورایی متشکل از تکنوکرات‌ها جایگزین کنند چرا که آن‌ها نمی‌توانند در مقابل حزب یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر این کشور در انتخابات پیروز شوند.

در مورد بحران موجود در این سه کشور هیچ راه حل سریع و آسانی وجود ندارد. در حالی که برگزاری انتخابات ضروری و حیاتی است اما برای ایجاد دموکراسی‌های باثبات کافی نخواهند بود. تا زمانی که این کشورها نتوانند نهادهایی را برای کنترل رهبران سیاسی بنیاد کنند، این کشورها در معرض خطر ناآرامی‌های مدنی خواهند بود.»

انتهای پیام

کد N58458

وبگردی