آفتاب

شوهر عمه، تاوان کدام اشتباه را داد؟

شوهر عمه، تاوان کدام اشتباه را داد؟

اعدام شوهر عمه رهبر کره شمالی و انهدام شبکه های اقتصادی وابسته به وی موجب خواهد شد که از همکاری اقتصادی چین با کره شمالی کاسته شود.

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت این عنوان که « کره شمالی به کدام سو می رود » نوشت بزرگترین اشتباه نسل سوم خاندان کیم، این بود که به مردم خود وعده اصلاحات اقتصادی داد درحالیکه کیم جونگ ایل رهبر سابق کره شمالی هیچگاه چنین وعده ای به مردم خود نداده بود و صرفا به آنها درباره اهمیت دستیابی به تسلیحات هسته ای تاکید کرده بود. 

به نوشته این پایگاه اینترنتی کیم جونگ اون جوان در کنار بلند پروازی های هسته ای به مردم خود وعده اصلاحات اقتصادی را داد وعده ای که باید می دانست با وجود تحریم های فلج کننده سازمان ملل تحقق آنها تقریبا غیر ممکن است.
از نگاه نشنال اینترست نکته قابل توجه در رفتار کیم جونگ اون این است که او فکر می کرد میان پیشرفت در برنامه هسته ای کره شمالی و امکان بهبود نسبی اقتصاد این کشور فاصله اندکی وجود دارد حال آنکه در عمل اینگونه نیست.


نشنال اینترست در ادامه مقاله خود می نویسد: کیم جونگ اون ماه مارس سال گذشته سیاستی را در پیش گرفت که در آن بر لزوم توجه همزمان به دو مقوله برنامه هسته ای و توسعه اقتصادی کره شمالی تاکید شده بود. اما محور اظهارات وی در سال میلادی جدید بر اقتصاد کره شمالی و اهمیت تلاش ها برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور متمرکز بود.
بیش از دو دهه است که تلاش های جهانی به رهبری آمریکا برای خلع سلاح کره شمالی بر این اصل استوار است که پیونگ یانگ باید بین دو مقوله پیوستن به اقتصاد جهانی و برخورداری از تسلیحات هسته ای یکی را انتخاب کند. این کشور نمی تواند همزمان هم از تسلیحات هسته ای برخوردار باشد و هم رشد و شکوفایی اقتصادی را تجربه کند.
این در حالی است که کره شمالی با تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای خود را در انزوا قرار داده و تحت تحریم های سازمان ملل قرار گرفته است. شرایط اقتصادی کره شمالی پس از چند سال رشد نسبی اکنون به طور تقریبی با اواخر جنگ سرد در سال 1991 برابری می کند. حتی چین نیز که نزدیک به 90 درصد تجارت خارجی کره شمالی با این کشور است در مراودات تجاری با کره شمالی دچار مشکل شده است.


در همین حال نشنال اینترست به موضع دیگری نیز اشاره می کند اینکه روی کار آمدن دولتی در کره شمالی که بر تمام امور کنترل و نظارت کامل دارد تصور قیام مردمی در این کشور را دشوار ساخته است. در واقع می توان اینطور گفت که رهبر جوان کره شمالی با اعدام ناگهانی و بیرحمانه شوهر عمه خود قصد داشت به مخالفان خود بفهماند که چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود.
به نوشته این پایگاه تحلیلی اینرنتی درست است که اعدام شوهر عمه ممکن است تا اندازه ای تاوان اشتباه رهبر کره شمالی را داده باشد و پایه های قدرت حکومت او را مستحکم کرده باشد اما این اقدام وی چشم انداز بروز اختلافات میان نخبگان سیاسی و طبقه متوسط را ترسیم می کند.

4949

کد N58063

وبگردی