آفتاب
ظریف در لبنان مطرح کرد:

همکاری ایران و لبنان برای یافتن دیپلماتهای ایرانی و امام موسی صدر

همکاری ایران و لبنان برای یافتن دیپلماتهای ایرانی و امام موسی صدر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : ما علاقمندیم  با دولت لبنان برای یافتن افراد دیپلمات ایرانی که در لبنان ربوده شدند و همانطور امام موسی صدر و همراهانشان که سال هاست مفقود شده اند، برای یافتن این بزرگان و بازگرداندن آنها به سلامت به خانه و خانواده شان همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بیروت، کنفرانس خبری مشترک وزیران امور خارجه ایران و لبنان شامگاه دوشنبه در محل وزارت خارجه لبنان برگزار شد.
 
ظریف در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره شرط موافقت ایران با انتقال قدرت در سوریه از نظام کنونی به یک نظام دیگر گفت: اعتقاد دارم که هرگونه پیش شرط برای تفاهم گروه های مختلف سوری در اجلاس ژنو 2 حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست.
 
وی با بیان اینکه مشکل سوریه را باید مردم سوریه حل کنند، خارجی ها می توانند کمک کنند و نباید شرط و شروط بگذارند، ادامه داد: اما نسبت به حضور ایران ما هیچ پیش شرطی را نمی پذیریم، اگر از ایران مانند سایر کشورها بصورت محترمانه درخواست بشود که شرکت کند ما در این اجلاس شرکت خواهیم کرد و اگر درخواست نشود حتما کسانی که مانع این درخواست شده اند در آینده از اقدام خودشان پشیمان خواهند شد.
 
ظریف گفت: حضور ایران برای رسیدن به راه حل می تواند کمک کننده باشد و برای شرکت در این اجلاس شرط نمی پذیریم.
 
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: ما به جد اعتقاد داریم که تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی یک چالش مشترک برای همه کشورهای منطقه است و اعتقاد داریم که این چالش مشترک با همکاری مشترک قابل حل است.
 
وزیر امور خارجه ایران افزود : اعتقاد داریم که منافع کوتاه مدت نباید مانع یک دیدگاه بلند برای رسیدن به اهداف مشترک کشورهای منطقه باشد.
 
ظریف تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر روابط گسترده همکاری و تفاهم با همه کشورهای منطقه بوی‍ژه همسایگان است که در این میان کشور عربستان سعودی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: همواره جمهوری اسلامی ایران آمادگی داشته که با دولت عربستان سعودی روابط مبتنی بر حسن همجواری ، احترام متقابل و همکاری برای حل و فصل مشکلات منطقه ای داشته باشد و این روابط را ادامه دهد کما اینکه این آمادگی را داریم.
 
وزیرامورخارجه ایران در باره تشکیل دولت جدید در لبنان اظهار داشت: از هر حرکتی که نشان دهنده همکاری و وحدت بین گروه های مختلف لبنانی باشد ، دفاع و از مردم و مسئولان لبنان در این تلاشی که انشاءالله برای تشکیل حکومت در حال به نتیجه رسیدن است، حمایت می کنیم.
 
ظریف گفت: برای مردم ایران، لبنان کشوری عزیز و نماد بزرگ استقامت در برابر صهیونیزم و نماد وحدت و پیشرفت میان گروه های مختلف در این کشور دوست و برادر است.
 
وی افزود: بسیار خوشحالم که سفر بنده به لبنان همراه شده با یک تحول مثبت در وحدت بین گروه های لبنانی که من امیدوارم در آینده نزدیک با همکاری و همدلی همه گروه های لبنانی شاهد تشکیل دولت و استقرار، امنیت و ثبات بیشتر در این کشور دوست و برادر باشیم.
 
وزیر امور خارجه ایران با اشاره رایزنی هایش با همتای لبنانی خود گفت: ما در منطقه و جهان با یک بحران و چالش مشترک روبرو هستیم و ضروری است که در این چالش مشترک همه کشورهای منطقه با هم تشریک مساعی کنند تا مانع از گسترش فرقه گرایی، تروریسم و افراط گرایی در این منطقه حساس از دنیا باشیم.
 
وی با اشاره به انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت ادامه داد: خون مردم ایران و لبنان در این جنگ با تروریسم و افراطگرایی بر روی خیابان های بیروت ریخته شده و ما از تلاش دولت لبنان برای دستگیری عوامل این جنایت هولناک که جنایات دیگری در سرزمین لبنان مرتکب شده بودند، سپاسگزاری می کنیم و امیدواریم که این همکاری شروعی برای مقابله به صورت منطقه ای با این پدیده بسیار خطرناک باشد.
 
ظریف گفت: همه کشورهای منطقه و کشورهای بیرون منطقه باید به پایان جنگ در سوریه، جلوگیری از افراط گرایی و فرقه گرایی و رسیدن به یک راه حل سیاسی مبتنی بر رای مردم سوریه که در پای صندوق های رای خودش را نشان خواهد داد، کمک کنند.
 
وزیر امور خارجه ایران در خصوص راه حل بحران سوریه گفت: این کار باید از طریق مردم سوریه انجام شود و سایر کشورها باید در این زمینه کمک کنند؛ جمهوری اسلامی ایران خوشحال است که در کنار لبنان به هرگونه راه حل سیاسی در سوریه کمک کند.
 
وی در خصوص روابط دو جانبه با لبنان نیز گفت: امیدواریم که همکاری های اقتصادی و فرهنگی ایران و لبنان به نفع مردم دو کشور و مردم منطقه بیشتر و گسترده تر شود و توافق هایی که در گذشته بین آنها تنظیم شده با شکل گیری فضای جدید بین المللی بدون مشکل به پیش رود.
 
ظریف تاکید کرد: کماکان ما علاقمندیم همکاری خودمان با دولت لبنان برای یافتن افراد دیپلمات ایرانی که در لبنان ربوده شدند و همانطور امام موسی صدر و همراهانشان که سال هاست مفقود شده اند، برای یافتن این بزرگان و بازگرداندن آنها به سلامت به خانه و خانواده شان همکاری کنیم و در این همکاری به نتیجه برسیم.
 
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: بسیار خوشحالم که در سفر امروز من این امکان و افتخار وجود داشت که با مقامات و مسئولان مختلف لبنانی از جمله ریاست محترم جمهوری ، ریاست محترم مجلس ، نخست وزیر منتخب و سایر شخصیت های لبنانی گفت وگو کنم و امیدوارم این گفت وگوها زمینه همکاری های دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی بین دو کشور دوست و برادر ایران و لبنان را فراهم کند.
کد N57967

وبگردی