آفتاب

اوکراین: کشورها و سازمانهای خارجی به احیای ثبات در این کشور کمک کنند

اوکراین: کشورها و سازمانهای خارجی به احیای ثبات در این کشور کمک کنند

تهران- ایرنا- وزارت خارجه اوکراین در وب سایت خود اعلام کرد که دولت این کشور امیدوار است که کشورها و سازمانهای خارجی از فعالیت های غیرقانونی و تلاش ها برای ایجاد بی ثباتی در این کشور خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری اینترفاکس، این مساله در نشست مقامات ارشد اوکراین و سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا مطرح شد.

وزارت خارجه اوکراین خطاب به دیپلماتهای خارجی یادآورشد: دولت کی یف امیدوار است که شرکای بین المللی در مورد حوادث اخیر در این کشور از خود خویشتنداری نشان دهند. دولت اوکراین از کشورها و سازمانهای خارجی انتظار دارد از هرگونه اقدامات غیرقانونی که مغایر با قوانین اوکراین است، حمایت نکنند و به ایجاد ثبات کامل در اوکراین کمک کنند.

در عین حال دولت اوکراین آماده است تا با شرکای بین المللی خود در مورد مسایل مختلف در یک مسیر سازنده و براساس احترام متقابل گفت و گو کند.

بر اساس این گزارش، پیشتر شماری از دیپلماتهای خارجی و مقامات غربی در مورد خشونت پلیس اوکراین علیه معترضان در این کشور ابراز نگرانی کرده بودند.

کارل بیلدت وزیر خارجه سوئد در مورد سرکوب فعالان و مخالفان اوکراینی توسط پلیس این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی یادآورشد: همه طرف ها در اوکراین باید از اعمال خشونت امتناع کنند. مقامات دولتی در این جهت مسوولیت هایی دارند.

دیوید لیدینگتون یکی از دیپلماتهای انگلیس همچنین گفت که وی از شنیدن ضرب و شتم وزیر کشور سابق اوکراین طی درگیری های اخیر در شهر کی یف شوکه شده است. وی متعقد است که تمامی طرف ها و گروها در اوکراین باید از خشونت دوری کنند و دولت کی یف نیز باید تمامی جزییات درباره همه اتفاقات را ارائه کند.

جفری پیات سفیر آمریکا در اوکراین نیز گفت: هرگونه خشونت ها در اوکراین باید محکوم شود و گروههای مختلف باید از طریق مذاکرات ملی به اختلافاتشان پایان دهند.

بر اساس این گزارش ، رهبران مخالفان اوکراینی نیز در بیانیه ای اعلام کردند: بار دیگر این خشونت ها نشان داد که اعتراض ها در سراسر این کشور باید ادامه یابد. تمامی تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مقامات دولتی را از راه برداریم و سیستمی را تغییر دهیم که به پلیس اجازه می دهد با شیوه های مختلف مردم را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

از زمان تصمیم ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین برای امضا نکردن توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا و نزدیک تر شدن به روسیه، مخالفان در کیف و شهرهای دیگر اوکراین دست به تظاهرات زدند که این مساله منجر به ایجاد بن بست سیاسی در این کشور شده است. این درحالی است که خشونت پلیس اوکراین نیز بیشتر خشم مخالفان را برانگیخت.امتناع رییس جمهوری اوکراین از امضای توافق نامه تجارت با اتحادیه اروپا موجی از اعتراض ها را در اوکراین به همراه داشت.معترضان یانوکوویچ را به تلاش برای نزدیکتر شدن به روسیه متهم کرده اند.

مترجمام**9234**1010
کد N57868

وبگردی