آفتاب
در پی انتقادها از سیاست خارجی ترکیه

داوداوغلو: بهار عرب را ترکیه آغاز نکرد

داوداوغلو: بهار عرب را ترکیه آغاز نکرد

آنکارا- ایرنا- ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به انتقادها در مورد سیاست خارجی ترکیه در منطقه پس از بهار عرب در برخی از کشورهای عربی گفت: بهار عرب را ترکیه آغاز نکرده است.

به گزارش ایرنا ، وی امروز - دوشنبه - در نشست سفیران ترکیه در خارج از کشور در آنکارا این مطلب را عنوان کرد.

سفرای ترکیه در کشورهای مختلف به منظور تعیین استراتژی های آینده و اجرای سیاست خارجی این کشور از امروز گرد هم آمدند.

ششمین نشست سفرای ترکیه در کشورهای مختلف جهان به ریاست ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه در سه شهر آنکارا ، آدانا و مرسین و با عنوان ˈ دمکراسی قوی ، اقتصاد پویا و دیپلماسی موثر ˈ برگزار می شود.

در این نشست شرکت کنندگان به ارزیابی سیاست خارجی و روابط بین الملل ترکیه ، تعیین استراتژی های آینده در اجرای سیاست خارجی و هماهنگی با ادارات و سازمان های مختلف خواهند پرداخت.

داوداوغلو در سخنان خود در مراسم این نشست گفت: بهار عرب را ترکیه آغاز نکرد، این کشور خواستار طرح خواسته های مردم کشورهای مختلف نشده است ، ولی زمانی که مردم یک کشور خواسته های مشروع خود را خواستار می شوند ترکیه نیز با لحاظ معیارهای دمکراسی خود نمی تواند در مقابل آن خواسته ها سکوت اختیار کند.

وی با تکرار ادعاهای مقامات ترکیه مبنی بر به کارگیری سیاستی ارزشی در سیاست خارجی این کشور گفت: ارزش هر چیزی به نسبت ارزشی که به شرف و عزت انسانیت داده می شود باید سنجیده شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به انتقادهای تند از مواضع ترکیه در مورد سوریه با طرح ادعاهای پیشین خود در باره قتل مردم سوریه توسط دولت دمشق ادعا کرد که ما آنچه را که شایسته ارزش انسانی بود در سوریه انجام دادیم و در پشت سر مردم سوریه قرار گرفتیم .

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریستهای سوری حمایت کرده است .

وی بااشاره به حضور آوارگان سوری در ترکیه مدعی شد که هم اکنون 700 هزار نفر از پناهجویان سوری در ترکیه زندگی می کنند و از نظر اجتماعی اعتراضی به این مساله در جامعه ترکیه صورت نگرفته است.

داوداوغلو بدون اشاره به انتقادهای احزاب سیاسی از دولت آنکارا در باره محدود کردن استقلال قوه قضاییه در این کشور گفت: ترکیه بعد از این نیز به عنوان کشوری که با هرگونه محدودیت و ممنوعیتی برخورد می کند، باقی خواهد ماند.

وی گفت: قدرتی که تحت نظارت ملت و از ملت نشات گرفته باشد مشروع است و هیچ قدرتی به جز این مشروعیت ندارد و علاوه بر قدرت نحوه استفاده از قدرت نیز باید مشروع باشد و دامنه جدایی قوای مقننه، مجریه و قضاییه باید بدرستی تعریف شود.

خاورم/2012** 230 ** 1514
کد N57847

وبگردی