آفتاب

وقتی لیاقت داشتن حقوق شهروندی را نداریم! / در حاشیه لغو مراسم شب چله چلچراغ

وقتی لیاقت داشتن حقوق شهروندی را نداریم! / در حاشیه لغو مراسم شب چله چلچراغ

شب گذشته مراسم جشن شب چله‌ مجله‌ چلچراغ، دقایقی پیش از اجرای آن در سالن برج میلاد لغو شد و انبوه مهمانانی که به این مراسم دعوت شده و در پشت درهای سالن به انتظار آغاز آن ایستاده بودند، ناچار شدند به خانه هایشان بازگردند. مهمانانی که بسیاری از آنها از شهرستان ها و نقاط دور و نزدیک خود را به تهران رسانده بودند. چند شب پیش نیز نمایشگاه سالگرد تولد فروغ فرخزاد که قرار بود در یکی از نگارخانه های تهران افتتاح شود، درست لحظاتی پیش از افتتاح با همین سرنوشت روبرو شد که با پیگیری های مسئولان نمایشگاه، ظاهرا مشکل مرتفع شد.

 

به راستی این روند برگزاری مراسم گوناگون و جلوگیری از آن درست لحظاتی قبل از افتتاحیه -  که ظاهرا در حال رواج یافتن است -  چه تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟ آیا مسئولان به این مسائل می اندیشند؟! پاسخ ظاهرا منفی است و ظاهرا قرار است چنین رویه ای ادامه داشته باشد. و در این میان نه توضیحی ارائه می شود و نه عذرخواهی ای از سوی منتفی کنندگان صورت می پذیرد.

این در حالی است که به تازگی منشور حقوق شهروندی به نظرسنجی عمومی گذاشته شده است. به راستی چه کسی و چه کسانی باید پاسخگوی انبوه شهروندان و مخاطبانی باشند که از اقصی نقاط شهر و حتی کشور خود را به چنین مراسمی می رسانند و ناگهان با درهای بسته مواجه می شوند؟! به راستی تا کی می خواهیم به این روند ناراضی تراشی جمعی در کشور و در جای جای بخش های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... ادامه دهیم؟ آیا چنین برخوردهای دستوری و حذفی منجر به رویگردانی مردم و جوانان از مسئولان و در نهایت نظام نخواهد شد؟ واقعا در یک نگارخانه یا در یک مراسم رسمی در برج میلاد چه اتفاق ضد ارزشی، ضد انقلابی و یا ضد میهنی قرار است به وقوع بپیوندد که مسئولان ناگهان دستور لغو آن را صادر می کنند؟!

از آن جالب تر آن که یک خبرگزاری رسمی تیتر می زند :" رییس پلیس پایتخت علت لغو جشن «چلچراغ» را اعلام کرد" و وقتی خبر را مرور می کنی، هیچ نشانی از علت وجود ندارد و تنها به این نکته بسنده می شود که ایشان علت لغو این مراسم را دستور دادستانی عمومی و انقلاب تهران عنوان کرده اند! حال چرا و به چه علت دادستانی تهران و انقلاب تهران دستور لغو این مراسم را صادر کرده اند اصلا معلوم و مشخص نمی شود! شاید این که مخاطبان این مراسم، درست لحظاتی قبل از آغاز آن از لغو مراسم مطلع شوند و علت آن را نیز نفهمند، از جمله حقوق شهروندی محسوب می شود!

و در این میان تنها پرسشی که باقی می ماند آن است که واقعا تا کی می خواهیم با مردم خود این گونه رفتار کنیم؟! با کسانی که ولی نعمتان مسئولان به شمار می روند. با ملتی که در نقاط عطف پس از انقلاب - به تصریح صدا و سیمای مردمی - همواره ملتی فهیم، با شعور و ولایت مدار بوده اند؛ اما در چنین مواردی لیاقت داشتن کمترین حق شهروندی را نیز ندارند!

 

 

کد N57653

وبگردی