آفتاب

30 دی، گشایشی نو

30 دی، گشایشی نو

تهران - ایرنا - رسانه های خارجی با انتشار گزارش هایی از زمان و چگونگی اجرای مفاد توافقنامه ژنو، روز 30 دی ماه را گشایشی نو و موعد اجرای توافقنامه و به عنوان سمبل تلاش های چشمگیر طرفین مذاکره کننده، مطرح می کنند.

به گزارش ایرنا، پس از چند ماه مذاکره میان ایران و اعضای گروه 1+5 و حل اختلافات موجود میان این کشورها، 30 دی (20 ژانویه) روز اجرای توافق ژنو اعلام شده است.

در آستانه اجرای توافقنامه ژنو، منابع خبری خارجی با انتشار گزارش هایی در این ارتباط به موضوع پرداختند.

یک رسانه آمریکایی ضمن اشاره به زمان آغاز اجرای برنامه مشترک، بخش هایی از سخنان ˈعباس عراقچیˈ مذاکره کننده ارشد ایران در نشست خبری شب یکشنبه (۲۲ دی) را منتشر می کند.

به نوشته این منبع خبری عراقچی گفته است: نحوه و سازوکار اجرای توافق در مذاکرات طولانی و فشرده بررسی شد و غیر از چند مورد خاص که درباره آن ها هم مذاکراتی در ژنو داشته ایم، به راه حل هایی رسیدیم و راه حل ها به پایتخت ها منتقل شد و امروز مطلع شدیم شش کشور با راه حل های پیشنهادی موافقت کردند و این راه حل ها در ایران از سوی مراجع ذیربط بررسی و آنها موافقت خود را اعلام کردند و این موافقت در تماسی اعلام شد.

این شبکه خبری پس از انتشار اظهارات مذاکره کننده ارشد ایران به شرح سابقه و ذکر اسامی نمایندگان کشورهای مذاکره کننده، مفاد توافق ژنو 2 را منتشر می کند.

رسانه آمریکایی موضوع را با برخی از کارشناسان که آنان را با عناوینی چون استاد علوم سیاسی و یا کارشناس امور خاورمیانه معرفی می کند، زمان اجرای توافقنامه ژنو را به نقد و بررسی گذاشته است.

همین رسانه آمریکایی زیر عنوان ˈاوباما: هرگونه تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می کنمˈ از حمایت رئیس جمهوری آمریکا از توافقنامه ژنو خبر می دهد.

به نظر می رسد صدور بیانیه از سوی رئیس جمهوری آمریکا و بازتاب گسترده آن در عرصه رسانه ای در آستانه آغاز اجرای توافق ژنو به منظور اعتماد سازی بیشتر و تقویت اراده های دست اندرکاران برای اجرای هر چه بهتر مفاد توافق نامه بوده است.

شبکه خبری بی بی سی نیز در صدر اخبار خود به اجرای توافق ایران و ۱+۵ از پایان دی ماه پرداخته و به بخش هایی از سخنان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده هسته ای ایران اشاره کرده است.

این شبکه خبری همچنین شرحی برگزیده از سخنان برخی مقام های ارشد خارجی مانند باراک اوباما، ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا و ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه بریتانیا را در گزارش خود گنجانده است.

بی بی سی با نگاهی به سابقه مذاکرات و ذکر تعهدات ایران و ۱+۵ نوشت: دو طرف در طول این شش ماه، در مورد حل و فصل نهایی اختلافات و نگرانی های موجود در مورد برنامه اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد.

در بخش دیگری از این گزارش، هشدار اوباما به کنگره به چشم می خورد که اشاره به بیانیه روز گذشته وی در خصوص وتوی تصمیم کنگره در رابطه با تحریم های جدید علیه ایران دارد.

یک رسانه آلمانی نیز زیر عنوان ˈجزئیات اجرای گام نخست توافق نامه ژنو از زبان عباس عراقچیˈ چون سایر رسانه های فارسی زبان خارجی به نقل اظهارات مقام ارشد مذاکره کننده ایرانی و استقبال رئیس جمهوری آمریکا به اجرای این توافق می پردازد.

دویچه وله با شرحی مفصل بر این اظهارات بر تفسیر و برداشت های مختلف از توافق ژنو نیز نگاهی داشته از استقبال کشور آلمان از برداشتن نخستین گام خبر می دهد.

این تارنمای آلمانی می افزاید: بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه آلمان شامگاه یکشنبه منتشر کرد، ˈفرانک-والتر اشتاین مایرˈ اظهار داشت که پس از سال ها و پس از مذاکرات نفس گیر موفق شدیم برای اولین بار به توافقی قابل اتکا با گام های مشخص، روشن و قابل کنترل برای تهدید برنامه اتمی ایران برسیم.

اشتاین مایر آغاز اجرای توافق نامه ژنو را گام مهم رو به جلو خواند که می تواند مقدمه ادامه کار باشد.

سایر رسانه های خارجی نیز گزارش هایی در قالب هایی مشابه در این باره منتشر کرده اند.

در این میان به نقل قول از عباس عراقچی و باراک اوباما در تمامی گزارش های منتشره از سوی رسانه های خارجی مشترک و قابل توجه است.

به نظر می رسد که این منابع خبری هر یک از زاویه ای تازه به موضوع پرداخته و با انتشار گزیده ای از سخنان مقامات به ویژه دو مقام یاد شده سیاسی، همچنین با استفاده از کلماتی همچون ˈپیشرفت محسوس و واقعیˈ و یا ˈحرکتی رو به جلوˈ

در صدد افزایش تضمین اجرای توافق ژنو هستند.

این در حالی است که در تمامی گزارش های منتشره اجرای توافقنامه ژنو همسو با کاهش تحریم ها و شروع اجرای آن همزمان با الزام اجرای تعهدات تمامی کشورهای در ارتباط با این موضوع تفسیر شده است.

البته برخی از منابع خبری دیگر نیز در راستای تطهیر اعضای کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران برآمده و تلاش کرده اند این القا کنند که ایران کشوری نامطمئن می باشد و ممکن است پایبندی خود را به توافقنامه ژنو فراموش کند و به همین علت نمایندگان کنگره قصد دارند تحریم های جدیدی را علیه این کشور مصوب کنند.

مینا غفرانی

ایرانم**7074**1144
کد N57320

وبگردی