آفتاب

استاد دانشگاه : احتمال تشدید بحران در روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد

استاد دانشگاه : احتمال تشدید بحران در روابط ترکیه و آمریکا وجود دارد

آنکارا- ایرنا - ˈ هنری بارکیˈ رییس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه ˈلیگˈ آمریکا گفت : در صورت ادامه روند فعلی احتمال بحران در روابط آمریکا و ترکیه وجود دارد .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، وی در ارزیابی اتهامات مقامات دولتی ترکیه علیه آمریکا و اسراییل مبنی بر دست داشتن آنها در عملیات فساد و ارتشا علیه دولت آنکارا این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت : ادعاهایی در ترکیه در زمینه حمایت آمریکا از ˈفتح الله گولنˈ رهبر جماعت نور مطرح شده و نخست وزیر ترکیه سفیر واشنگتن در آنکارا را تهدید به اخراج کرده است.

بارکی با عنوان اینکه آمریکا بزرگترین متحد ترکیه در منطقه است ، افزود: واشنگتن به دولت ترکیه کمکهای بسیاری کرده است ولی آنکارا هواداران خود را علیه آمریکا تهییج و اتهاماتی علیه واشنگتن مطرح می کند و این ادعاها بدون دلیل و مدرک است.

وی با تاکید بر اینکه رخدادهای اخیر تنها سر آغاز بحران در روابط دو کشور است افزود : اختلاف گولن و ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به جنگ بین دولت ترکیه و قوه قضاییه تبدیل شده است و این مساله موجب تاثیرپذیری مقامات قوه قضاییه از جماعت گولن شده است و آنان نیز ناخواسته علیه دولت اردوغان واکنش نشان می دهند.

وی انتخابات محلی در 30 مارس در ترکیه را نقطه عطفی برای سیاست این کشور خواند و گفت: اگر اردوغان در این انتخابات بیش از 50 درصد آراء را کسب کند خود را در امنیت احساس خواهد کرد ولی اگر آرای حزب ˈعدالت و توسعهˈ به زیر 42 درصد برسد در آن صورت یک مخالفت جدی در ترکیه شکل خواهد گرفت.

نخست وزیر ترکیه در پی عملیات ارتشا و فساد که منجر به دستگیری شماری از منتسبان اقتصادی دولت به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی شد ، عوامل داخلی و خارجی را مسبب این عملیات دانست .

خاورم**2012**230 *1446
کد N57208

وبگردی