آفتاب

کارشناس فوتبال درباره دنیای درونی پهلوی رمان نوشت

کارشناس فوتبال درباره دنیای درونی پهلوی رمان نوشت

«تو در قاهره خواهی مرد» عنوان اولین رمان حمیدرضا صدر، کارشناس فوتبال جهان درباره دنیای درونی شخصیت محمدرضا پهلوی است که به زودی منتشر و راهی بازار نشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا صدر، محقق و نویسنده فوتبال با نوشتن اولین رمان خود به سراغ سوژه‌ای رفته که موجب تولید یک اثر تاریخی و مستند شده است. این کارشناس مسائل ورزشی اشاره می‌کند که بعد از ترجمه‌ رمان «یونایتد نفرین شده» نوشته‌ دیوید پیس که درباره‌ زندگی برایان کلاف مربی جنجالی فوتبال انگلیس بود، به فکر نوشتن رمانی با چنین ویژگی‌هایی افتاده است.

صدر در این باره می‌گوید: مدت زمان زیادی بوده که درصدد بوده براساس واقعیت‌های تاریخی و وقایع مستند، یک رمان بنویسد. بنابراین آخرین شاه ایران که بیش از هر چهره‌ تاریخی دیگر، قابلیت دستمایه شدن برای روایت شدن در چنین رمانی را داشته، سوژه این رمان قرار گرفته است. صدر درباره شخصیت اصلی اولین رمان می‌گوید: او شخصیتی است که قدرت و ثروت او را فرا گرفته و در عین‌حال در خلوت و تنهایی‌اش از چیزهای زیادی می‌ترسد. این تناقض‌ها و پرداختن به آنها برایم جذاب بود. از طرفی خواندن تاریخ معاصر ایران هم یکی از کارهای محبوب من است. مجموعه این عوامل، دست به دست هم داد تا رمان «تو در قاهره خواهی مرد» را بنویسم.

این محقق با بیان این که در کشورمان، رمان تاریخی جدی گرفته نشده است، گفت: در ادبیات انگلیسی‌ شخصیت‌های تاریخی و اثرگذار اغلب دستمایه نوشتن رمان‌هایی بر اساس واقعیات تاریخی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین رمان‌ها در این ژانر آثاری هستند که درباره‌ شخصیت‌هایی چون هیتلر، استالین، چنگیزخان و ... نوشته شده‌اند. چنین شخصیت‌هایی به دلیل ویژگی‌ها و تاثیرگذاری‌شان در سرنوشت بشری، خود به خود به رمان تاریخی جنبه‌‌ای عمیق از درام انسانی می‌‌دهند و از این منظر هم که موجب آشنایی با تاریخ می‌شوند، اهمیت دارند.

دوگانگی شخصیت محمدرضاشاه و درون متزلزل و هراسانش یکی از عناصری است که نویسنده‌ کتاب «پسری روی سکوها» در رمان خود با تکیه بر مستندات تاریخی، به آن پرداخته است؛ وجهه‌‌ای که پس از سقوط حکومت و رفتن شاه در ایران پررنگ‌تر شده و بسیاری از اطرافیان این شخصیت در خاطرات خود به آن اشاره کردند. بستر زمانی اصلی این کتاب، سال‌های دهه 40 است و خواننده در ابتدا، از مقطعی رمان را شروع می‌کند که شاه در نوروز 44 در کاخ مرمر مورد سوقصد قرار گرفته است. به این ترتیب، مخاطب در طول زمان همراه با محمدرضاشاه به گذشته و آینده خواهد رفت و فلش‌بک‌های رمان، مخاطب را با شاه، کودکی‌ و تاج‌گذاری‌اش روبرو می‌کند. فلش فوراواردهای اثر نیز خواننده را به روزگار سقوط و عزلت‌نشینی محمدرضا پهلوی می‌برد.

آرشیو‌های مجلات، روزنامه‌ها و اسناد موجود در کتابخانه‌ ملی و کتابخانه‌ مجلس از جمله منابعی بوده‌اند که صدر برای نوشتن این رمان به سراغشان رفته است. این نکته نیز درباره این رمان اشاره شده که همه‌ رخدادهایی که با جزئیات روایت می‌شوند، براساس مستندات نوشته شده‌اند.

رمان «تو در قاهره خواهی مرد» 200 صفحه خواهد داشت و به زودی توسط انتشارات زاوش منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

کد N57187

وبگردی