آفتاب

10 هزار تن به دلیل خشونت‌های سودان‌جنوبی به سودان گریخته‌اند

10 هزار تن به دلیل خشونت‌های سودان‌جنوبی به سودان گریخته‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، نزدیک به 10 هزار تن از مردم سودان جنوبی به دنبال درگیری میان سربازان دولت این کشور و شورشیان مخالف آن به شمال و کشور سودان گریخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "نیکولاس براس"، مدیر روابط خارجی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل به این خبرگزاری گفت: 10 هزار نفر که نسبت به شمار آن مطمئن هستیم و آن را تایید می‌کنیم، از مرز سودان جنوبی گذشته و از این کشور فرار کرده‌اند.

در حالی که در سال 2005 سودان و سودان‌جنوبی پس از 22 سال جنگ داخلی طی یک طرح صلح از هم جدا شدند، اکنون فرار مردم سودان جنوبی حاکی از یک چرخش در روابط دو کشور است.

در جریان جنگ داخلی 22 ساله میلیون‌ها تن از جانب جنوب به شمال فرار کردند اما حدود 1.8 میلیون نفر از سال 2007 تاکنون به سودان جنوبی بازگشته‌اند.

در ماه سپتامبر یک مطالعه سازمان بین‌المللی مهاجرت دریافت که همه 20 هزار جنوبی مستقر در اردوگاه پناهندگان در شهر خارطوم خواهان بازگشت به خانه هستند.

آمار جدید آژانس پناهندگان سازمان ملل کشور سودان را در جایگاه دوم کشورهایی که پناهندگان سودان جنوبی را دریافت می‌کنند قرار داده است.

سازمان ملل عنوان کرد: حدود 32 هزار پناهنده سودان جنوبی به اوگاندا فرار کرده و نزدیک به 10 هزار تن دیگر به اتیوپی و کنیا رفته و بیش از 350 هزار نفر نیز در داخل خود سودان جنوبی آواره شده‌اند.

براس تاکید کرد: اغلب کسانی که به سودان فرار کرده‌اند، زنان و کودکانی هستند که به منطقه کردفان رسیده‌اند و نیازمند کمک‌های اساسی هستند.

انتهای‌پیام

کد N56889

وبگردی