آفتاب

ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت

ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت

محمد سالاری *: یافتن راه‌حلی برای مشکلات آلودگی هوا و معضلات ترافیکی تهران، همواره جزء دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است؛ موضوعاتی که روزانه بخش قابل‌توجهی از وقت، انرژی و سرمایه شهروندان تهرانی را هدر می‌دهد.

دیدگاه > ایران- محمد سالاری *:
یافتن راه‌حلی برای مشکلات آلودگی هوا و معضلات ترافیکی تهران، همواره جزء دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است؛ موضوعاتی که روزانه بخش قابل‌توجهی از وقت، انرژی و سرمایه شهروندان تهرانی را هدر می‌دهد.

 طبیعی است حل معضلات ترافیکی تهران می‌تواند اقدامی مهم در راستای حل آلودگی هوا باشد. براین اساس بیان چند نکته برای حل مشکلات ترافیکی پایتخت ضروری است.

1- قطعا برای حل موضوع مشکلات ترافیکی، نیازمند یک مجموعه تصمیمات کارشناسی در کنار ضمانت اجرایی برای تصمیمات اتخاذ‌شده هستیم که در نهایت به‌صورت واحد و یکپارچه مدیریت شود. آمارها نشان می‌دهد، بیش از 30درصد ترافیک کل کشور در شهر تهران وجود دارد و بیش از 40درصد سفرهای برون شهری مربوط به سفرهایی است که یک طرف آن به تهران بر می‌گردد. با این تفاسیر «مدیریت یکپارچه و همه‌جانبه‌نگر» برای حل این مسئله، بیشتر ضرورت می‌یابد.

2- توسعه حمل‌ونقل عمومی و توجه به مترو و توسعه آن، از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حل مشکل ترافیکی شهر تهران باید در دستور کار باشد. طبق برنامه پیش‌بینی شده، تا سال ۱۴۰۴ سهم حمل‌ونقل همگانی باید به ۷۵درصد از مجموع سفرهای درون‌شهری افزایش پیدا کند. لذا اولویت‌بندی امور برای رسیدن به این اصل نیز باید در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

3- در کنار توسعه سخت‌افزاری در بخش حمل‌ونقل عمومی‌، باید به سمتی حرکت کنیم که انگیزه استفاده از خودروی شخصی پایین بیاید و مردم به این باور برسند که برای رفاه عمومی به سمت بهره‌مندی از شبکه حمل‌ونقل عمومی بروند. این مدلی است که کشورهای پیشرفته نیز برای حل مشکلات ترافیکی کلانشهرهایشان، در دستور کار قرار داده‌اند. اما به دلایل مختلف، متأسفانه تمایل عمومی برای استفاده از خودروی شخصی در تهران برای سفرهای روزانه رو به افزایش است و آمارها نشان می‌دهد جابه‌جایی با خودروی شخصی در سال 91نسبت به سال 87، تقریبا دوبرابر شده است.

4- در حال حاضر حدود 17هزار تاکسی فرسوده و یک هزار و 100مینی‌بوس فرسوده در تهران تردد می‌کنند؛ خودروهایی که آلودگی بیشتر هوا و معضلات ترافیکی را به همراه دارند و بر این اساس باید روند نوسازی این بخش با سرعت بیشتری به پیش برود.

* رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران

 

کد N56818

وبگردی