آفتاب
رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان:

ایرنا نقشی تاثیرگذار درگسترش مناسبات و تقویت همکاری هاتهران - دوشنبه دارد

ایرنا نقشی تاثیرگذار درگسترش مناسبات و تقویت همکاری هاتهران - دوشنبه دارد

دوشنبه -ایرنا- رایزن جدید فرهنگی ایران درتاجیکستان با اشاره به نقش تاثیرگذار ایرنا درگسترش مناسبات و تقویت همکاری های تهران- دوشنبه گفت: شایسته است در قالب تلاش های فرهنگی و با استفاده از ظرفیت رسانه، مردم خویشاوند، همزبان و هم فرهنگ تاجیکستان به اصل خویش بازگردانده شوند.

ˈمحمد حسن صنعتی ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای هر پیشرفتی در حوزه علم و فرهنگ در تاجیکستان به عنوان کشور دوست، برادر و خویشاوند باید در مسیری به نام جریان سازی های فکری و فرهنگی برای مسئله خودشناسی و بازیابی تاریخی و فرهنگی حرکت کنیم.

وی گفت: دو کشور دوست و برادر تاجیکستان و ایران هر کدام به نوعی در منطقه ظرفیت های فراوانی دارند و امید است که با بهره گیری از رسانه ها ، نسبت به تقویت و توسعه مناسبات و همکاری ها اقدام شود.

وی گفت: برای ارتباطات بیشتر دوکشور و رسیدن تاجیکستان به ریشه های خود که 80 سال زیر سلطه نظام کمونیستی شوروی بودند، بر لزوم پیدا کردن ظرفیت های رسانه ای در حوزه مشترک ایران و تاجیکستان تاکیده شده است.

رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان توجه به رسانه های سنتی مثل روزنامه و نشریات مکتوب را در این ارتباط مهم عنوان کرد و گفت: روزنامه ها و رسانه های نوشتاری بسیار اثرگذارتر از تلویزیون هستند چرا که در تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب بسیار موثر می باشند.

وی اضافه کرد: خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی که مسئله محور، هدف گرا و دارای اثرگذاری مثبت هستند چنانچه در این میدان فرهنگی وارد شوند، می توانند از یک ارتش و یا حوزه اقتصادی بیشتر نقش ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در این راستا باید از ظرفیت خبرگزاری ها بخصوص ایرنا که شاخص ترین خبرگزاری کشور است به نحو احسن استفاده شود.

رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان افزود: امروز دیگر زمانی نیست که نهادهای فرهنگی و رسانه ای در یک حوزه مشخصی مستقر باشند و ایده ها و سوژه ها به آنها مراجعه کنند بلکه این مراکز که خواهان خدمت در این کشور هستند طبیعتا باید به طور مستمر با نهادهای بیرونی و فرهنگی ارتباط برقرار کرده و هر یک با توجه به وظایف خود برنامه ها را به صورت تعاملی گسترش دهند.

دیپلمات فرهنگی ایران اظهار داشت: گسترش ، پیشرفت و تعامل فرهنگی میان ایران و تاجیکستان مستلزم تفاهم و همکاری متقابل است.

وی تصریح کرد: ایران ، تاجیکستان افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی در مسیر تقویت همکاری ها در حوزه فرهنگ و رسانه می بایست از ظرفیت محوری و تعیین کننده بهره برداری نمایند.

صنعتی با بیان اینکه برای ورود به عرصه های مختلف فرهنگی نیاز به سیاست گذاری ، سوژه یابی و جریان سازی خبری است ، افزود: با توجه به اهمیت این مقوله اعتقاد دارم که 50درصد تلاش و هزینه ها باید در حوزه اطلاع رسانی و پوشش رسانه ای انجام شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گفت تغییر خط فارسی به خط روسی (سیریلیک)در کشور تاجیکستان زمانی که تحت سلطه شوروی سابق بود مانع بزرگی برای نزدیکی و تعامل تاجیک های فارسی زبان با کشور برادر بزرگ خود ایران شده است.

صنعتی گفت: باید با برنامه سازی فرهنگی در جهتی کنیم که مردم تاجیک به تدریج به خط نیاکان خود نزدیک شوند تا بتوانند از دریای وسیع و غنی اطلاعات فارسی بهره مند شده و به دنیای اصیل خویش دست یابند.

وی گفت: در تعامل با سفارت جمهوری اسلامی ایران و نهادهای فرهنگی تاجیکستان در جهت احیای فرهنگ اصیل این کشور و نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور فارسی زبان تلاش خواهیم کرد.

آساق**1663**5981
کد N56478

وبگردی