آفتاب

آغاز تعطیلی بانکوک

آغاز تعطیلی بانکوک

هزاران تن از معترضان ضد دولتی تایلند امروز (دوشنبه) تجمع گسترده خود را برای انسداد راه‌های اصلی این کشور آغاز کرده‌اند و هدفشان تعطیل کردن بانکوک و افزایش فشارها بر یینگلاک شیناواترا برای استعفا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس و سربازان ارتش تایلند در حالی نظاره‌گر این اقدامات از سوی معترضان ضد دولتی بودند که بانکوک هیچ اقدامی برای مقابله با این معترضان از طریق زور و خشونت نکرد.

این ناآرامی و تعطیلی دولت تایلند جدیدترین فصل از هشت سال ناآرامی و درگیری در تایلند محسوب می‌شود. همچنین صدای تیراندازی‌هایی در سراسر شب گذشته در یک ساختمان دولتی تایلند شنیده شده است.

معترضان موانع دائمی و کمپ‌هایی در هفت جاده و راه اصلی ایجاد کرده‌اند و باعث انسداد سایر جاده‌ها و گذرگاه‌ها شده‌اند. در یکی از این موانع جدید، نزدیک به سفارتخانه‌های آمریکا و ژاپن، حدود 100 معترض بر روی جاده نشسته‌اند تا عبور و مرور خودروها را متوقف کنند.

یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر موقت تایلند تا زمان برگزاری انتخابات، برای پایان دادن به خشونت دوم فوریه 2014 میلادی را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد و حزب وی احتمالا بار دیگر پیروز آن خواهد شد و سوتپ تائوگسوبا، رهبر حزب مخالف تایلند این انتخابات را رد کرده و بار دیگر گفته که به دنبال حذف تاثیر خانواده شیناواترا بر سیاست‌های تایلند است.

دولت تایلند 10 هزار مامور پلیس را برای اجرای قانون و مقررات در مناطق مختلف این کشور مستقر کرده و 8000 سرباز نیز در دفاتر دولتی مستقر شده‌اند.

وزیر امور خارجه تایلند روز یکشنبه گفت: ما به دنبال مقابله یا رویارویی با معترضان نیستیم. حتی در برخی موارد به آن‌ها اجازه ورود به ساختمان‌های دولتی را داده‌ایم.

رئیس امنیت ملی تایلند نیز اعلام کرد، حدود 20 هزار معترض به این تظاهرات اعتراضی پیوستند.

اگر چه فرضیه یک کودتای نظامی همچنان به قوت خود باقی است اما ارتش تلاش کرده است تا همچنان روندی بی‌طرفانه در قبال این ناآرامی اتخاذ کند. البته به دنبال برخی اقدامات احتمال وجود مداخله نظامی وجود دارد و این احتمال هست که رخداد سال 2010 تکرار شود. در آن سال بیش از 90 تن که اکثرشان حامیان تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند بودند، در عملیاتی از سوی ارتش کشته شدند و بخش‌هایی از مرکز بانکوک برای چندین هفته تعطیل شد.

وزیر کار تایلند نیز روز یکشنبه گفت: دولت به سوتپ اجازه نخواهد داد تا رخداد 2010 میلادی بار دیگر تکرار شود چرا که نمی‌خواهد از آن استراتژی استفاده کند و هیچ برنامه‌ای برای استفاده از زور و اجبار ندارد.

مقام‌های شهری بانکوک اعلام کردند، 140 مدرسه امروز تعطیل شدند و دانشگاه‌ها در نزدیکی محل برگزاری تظاهرات اعتراضی کلاس‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآورده‌اند.

رهبران این تظاهرات خواهان توقف فعالیت وزارتخانه‌ها هستند اما نمی‌خواهند فعالیت حمل و نقل عمومی و فرودگاه‌های بانکوک متوقف شود. این در حالی است که معترضان حامی تاکسین در سال 2008 برای چند روز فرودگاه‌ها را بستند و باعث بروز بحران در صنعت گردشگری و صادرات این کشور شدند.

انتهای پیام

کد N56317

وبگردی