آفتاب

جدال قدرت میان اردوغان و گل افزایش می‌یابد؟

جدال قدرت میان اردوغان و گل افزایش می‌یابد؟

ناظران می‌گویند، رسوایی شدید فساد که ثبات سیاسی ترکیه را به لرزه درآورده، به نظر نخست وزیر این کشور را مقابل دیرپاترین متحد سیاسی خود یعنی رئیس جمهوری ترکیه قرار داده است.






به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اگرچه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه هرگز علنا مقابل یکدیگر نایستاده‌اند اما به نظر می‌آید که در حال حاضر مشکلاتی پشت اختلاف میان آن دو درخصوص نقش قوه قضائیه در تحقیقات عالی رتبه اختلاس وجود دارد که جدی‌ترین چالش‌های را بر حکومت 11 ساله اردوغان اعمال می‌کند.





اورال کالیسلار، از نویسندگان روزنامه "رادیکال" گفت: جای تعجب ندارد اگر گل که همیشه موضع اجتناب از اختلاف اتخاذ می‌کند، "بی‌رحم‌تر" شده و بر این مساله فشار بیشتری بیاورد.





در بحبوحه این جدال، عبدالله گل سکوت خود را شکسته و به دفاع از قوه قضائیه برخاسته است، وی با گفتن این مساله که قوه قضائیه باید از مداخله دولت رها باشد، در مقابل اردوغان ایستاده است.





عبدالله گل در روزهای اخیر در تلویزیون گفت: قوه‌های مجریه و مقننه از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند اما سیستم قوه قضائیه کاملا متفاوت است. برای آن‌ها استقلال و بی‌طرفی از همه چیز مهمتر است.





این تنش‌ها در رهبری ترکیه پیش از انتخابات سرنوشت ساز محلی در مارس و انتخابات ریاست جمهوری در اوت سال جاری میلادی رخ داده است.





اردوغان که سه دوره متوالی از سال 2002 میلادی در انتخابات پیروز شده براساس قوانین حزب اجازه شرکت در انتخابات نخست وزیری برای چهارمین بار را ندارد.





نهاد علی اوزجان از دانشگاه خصوصی "TOBB" آنکارا می‌گوید: رقابت شخصی میان اردوغان و گل وجود دارد و این بحران اختلاس می‌تواند بیشتر به نفع گل باشد. وضعیت کنونی فرصتی است برای گل، اگر این مشکلات وضعیت اردوغان را بدتر کند، به نفع گل است.





اما جاه طلبی‌های اردوغان درخصوص به عهده گرفتن ریاست جمهوری باعث گمانه‌زنی‌هایی شده مبنی بر اینکه گل ممکن است نخست وزیر شود. رئیس جمهوری از صحبت درباره این موضوع امتناع کرده و گفت: الان برای صحبت درباره این مساله خیلی زود است.





از ماه گذشته میلادی همزمان با پدیدار شدن این رسوایی فساد، اردوغان با قوه قضائیه درگیر است.



دولت ترکیه این تحقیقات را "اقدامی کثیف" برای متزلزل کردن جاه طلبی‌های ترکیه درخصوص تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی دانسته و آن را یک "کودتای قضائی" خوانده است.



انتهای پیام




کد N56314

وبگردی