آفتاب

قوه قضاییه و آزمون رسیدگی به پرونده بابک زنجانی

قوه قضاییه و آزمون رسیدگی به پرونده بابک زنجانی

دستگاه قضایی بار دیگر با پرونده‌ای مواجه شد که افکار عمومی پرسشگر نتیجه رسیدگی به آن خواهد بود و در حقیقت قوه قضاییه در آزمون رسیدگی به پرونده بابک زنجانی خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده است. پرونده‌ای که پس از برملا شدن فساد گسترده مالی در ترکیه بیش از گذشته نام بابک زنجانی را بر سر زبان‌ها انداخت....

دستگاه قضایی بار دیگر با پرونده‌ای مواجه شد که افکار عمومی پرسشگر نتیجه رسیدگی به آن خواهد بود و در حقیقت قوه قضاییه در آزمون رسیدگی به پرونده بابک زنجانی خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده است. پرونده‌ای که پس از برملا شدن فساد گسترده مالی در ترکیه بیش از گذشته نام بابک زنجانی را بر سر زبان‌ها انداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عصر روز نهم دی ماه خبری مبنی بر بازداشت بابک زنجانی بر روی خروجی‌های رسانه‌ها قرار گرفت و در این راستا حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا این خبر را تایید کرد و در رابطه با دلیل بازداشت وی گفت: با توجه به این‌که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است بیان علت بازداشت بابک زنجانی ممنوع است.

دادستان تهران نیز یک روز قبل از دستگیری بابک زنجانی به خبرنگاران گفته بود که پرونده وی در دادسرا مفتوح است.

نامبرده پس از دستگیری به بازداشتگاه اوین منتقل شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این باره به ایسنا گفت که سازمان بازرسی کل کشور مدت‌هاست که در این راستا پیگیری‌هایی کرده است. ما کلیه موارد اقتصادی را دنبال می‌کنیم و این مورد را از همان زمانی که مطرح شد آغاز کردیم.

ناصر سراج بیان کرد: پولی از دولت خارج شده و ما باید این موضوع را رسیدگی کنیم و طرف مقابل‌ هر کسی که باشد برای ما فاقد اهمیت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: وی دارای شرکت‌های متعدد در داخل و خارج کشور بوده است، اما موضوعی که الان با آن روبرو شده‌اند این است که وی مبالغی را از برخی دستگاه‌ها یا قراردادهایی را با آنها داشته که وجوه را به آنها برنگردانده است که این موضوع نیز قابل بررسی است؛ چرا که وی اسنادی را ارائه داده که باید بررسی شود که این اسناد جعلی است یا واقعیت دارد.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد:‌ وی در برخی سایت‌ها بیان کرد که بدهی بیش از دو میلیارد یورویی را پرداخت کرده است و سندها در این راستا منتشر شد، اما بعدا کشف شد ریالی به حسابی که وی گفته واریز نشده، حال باید بررسی کرد که این اسناد جعلی بوده است یا خیر؟ آیا این مبلغ پرداخت شده است یا نه؟

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی بیش از یک ماه قبل وارد این داستان شد به دلیل اینکه مبلغ مذکور بسیار زیاد و قابل توجه است و قوه قضاییه نتوانسته نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، اما همان دستگاه‌ها گفتند که ما داریم از طریق مذاکره جریان را هدایت می‌کنیم؛ بنابراین دستگاه قضایی تحقیقات را متوقف کرد. نامه‌ای از شرکت‌های نفتی به دست من رسید که شما تحقیقات را متوقف کنید و مجددا نامه‌ای به ما زدند و گفتند که پولی به این حساب واریز نشده و خواستار این شدند که تحقیقات در این راستا ادامه پیدا کند.

وی در مورد دستگیری این میلیاردر نفتی گفت: شواهد و اخباری به دست ما رسید که احتمال فرار ایشان وجود دارد، به همین دلیل این موضوع منجر به بازداشت وی شد که در حال حاضر در بازداشتگاه به وی اعلام شده که هر امکانی را که برای بازگرداندن پولی که از کشور خارج کرده بخواهد در اختیار او قرار می‌دهیم.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: طبیعی است که از برخی افراد در رابطه با این فرد تحقیق شود، بنابراین باید دید رسیدگی به پرونده به کجا ختم می‌شود.

مدیرکل زندان های استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا با بیان اینکه بابک زنجانی همچنان در بازداشتگاه بسر می‌برد گفت: تحقیقات از وی همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در رابطه با این موضوی که تحقیقات مقدماتی از وی به پایان رسیده است یا خیر اطلاعی ندارم. وی در بازداشتگاه اوین است و این بدین معنی استکه تحقیقات در مورد این فرد ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش نیز 12 تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به روسای قوای سه‌گانه خواستار برخورد با بابک زنجانی شده بودند.

بابک زنجانی که نام او اولین بار در مجلس از سوی رییس دولت پیشین با عنوان «ب.ز» مطرح شد در رابطه با فروش نفت از سوی زنگنه وزیر نفت به عدم پرداخت 2.8 میلیارد دلار متهم شد. پس از آن نیز در رابطه با پرونده فساد مالی تامین اجتماعی به همراه سعید مرتضوی متهم پرونده کهریزک و سرپرست وقت سازمان مورد اتهام قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N56203

وبگردی