آفتاب

مأموریت فراموش شده سراوان

مأموریت فراموش شده سراوان

گروه سیاسی: نزدیک به ۲‌ماه از حادثه سراوان می‌گذرد؛ حادثه‌ای که در آن ۱۴تن از مرزبانان کشورمان که درحال گشتزنی در نقطه صفر مرزی میان ایران و پاکستان بودند بر اثر حمله اشرار به شهادت رسیدند.

ایران > استان‌ها- گروه سیاسی:
نزدیک به ۲‌ماه از حادثه سراوان می‌گذرد؛ حادثه‌ای که در آن ۱۴تن از مرزبانان کشورمان که درحال گشتزنی در نقطه صفر مرزی میان ایران و پاکستان بودند بر اثر حمله اشرار به شهادت رسیدند.

 

پس از آن بود که رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود وزارت کشور را مأمور کرد تا «در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای ویژه با همکاری نیروی انتظامی جهت رسیدگی این امر با این شرارت‌ها برخورد کند» و گزارش آن را در اسرع وقت به رئیس‌جمهور ارائه کند.
اما با گذشت قریب به 2‌ماه از آن حادثه تلخ، هنوز خبری در مورد تشکیل کمیته فوق و نیز گزارش وزارت کشور نیست.

هدایت‌الله میرمرادزهی نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار همشهری می‌گوید:«به‌نظر نمی‌رسد تاکنون گزارشی داده شده باشد؛ چرا که اگر گزارشی بود حتما باید به ما ابلاغ می‌شد یا به‌نحوی در جریان آن قرار می‌گرفتیم». او البته تأکید می‌کند که در موردحادثه سراوان تا‌کنون جلسات متعددی با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و وزارت کشور برگزار شده و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

با این حال خبرنگار ما برای پیگیری اقدامات انجام شده با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و نیز حسینعلی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور تماس گرفت که پاسخ مناسبی دریافت نکرد.میرمرادزهی اما درباره اقداماتی که در راستای افزایش امنیت در منطقه و کاهش امکان تکرار حوادث مشابه انجام‌شده به خبرنگار ما می‌گوید: تدابیر لازم امنیتی اتخاذ و مقرر شد برای حفظ امنیت منطقه از نیروهای بومی استفاده شود و همچنین قول‌هایی درجهت بهبود معیشت مردم داده شد.

او می‌گوید: تصمیم گرفته شده 100نفر از ساکنان منطقه در قالب نیروهای «مرزیار» استخدام شوند. نماینده مردم سراوان درباره علت انجام این امر توضیح می دهد که این تصمیم در راستای بالابردن مشارکت نیروهای محلی و استفاده از ظرفیت و شناخت آنان نسبت به منطقه گرفته شده است.

اما پیام رئیس‌جمهور یک مخاطب دیگر هم داشت؛ وزارت خارجه براساس دستور حسن روحانی موظف بود «اقدامات لازم جهت اجرای موافقتنامه امنیتی با پاکستان را پیگیری و نتیجه را گزارش کند».مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اقدامات وزارت خارجه درجهت پیگیری دستور رئیس‌جمهور به خبرنگار ما می‌گوید: تاکنون چند هیأت از سوی ایران به پاکستان فرستاده شده و پیگیری‌هایی هم صورت گرفته و طرف پاکستانی هم در این دیدارها نسبت به این موضوع ابراز تمایل کرده است.

به گفته افخم متعاقب حادثه تروریستی سراوان کاردار سفارت پاکستان که در آن زمان مسئولیت نمایندگی پاکستان را در غیاب سفیر این کشور بر عهده داشت به وزارت خارجه فراخوانده شد و گلایه‌ها و درخواست‌های ایران به پاکستان منتقل شد. همچنین در این دیدار یادداشت رسمی کشورمان به طرف پاکستانی ارائه شد. در پاکستان هم سفارت ایران و کنسولگری کشورمان در کویته ضمن ملاقات با مقامات محلی یادداشت‌های اعتراض و درخواست رسیدگی طرف پاکستانی به آنها ارائه شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به همشهری توضیح می‌دهد که تاکنون چندین هیأت از سوی ایران به پاکستان سفرکرده‌اند،
از جمله رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه کشورمان در سفر به پاکستان موضوع اجرای موافقتنامه را پیگیری کرده است.
به گفته افخم، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در حاشیه اجلاس D8در اسلام آباد پاکستان با مقامات پاکستانی گفت‌وگو کرد و نمایندگی دائم ایران در نیویورک هم موضوع را طی نامه‌ای در شورای امنیت منعکس و درخواست رسیدگی به موضوع را مطرح کرده است.

افخم همچنین توضیح می‌دهد که توافقنامه امنیتی میان ایران و پاکستان در دولت گذشته منعقد شده اما هنوز مراحل نهایی تصویب را طی نکرده است. با این حال او تأکید دارد که این توافقنامه در حال حاضر هم به‌صورت غیررسمی اجرا می‌شود و ملاک پیگیری و همکاری‌های 2کشور است.با این حال اجرای این توافقنامه در داخل هم با موانعی روبه‌روست؛ ازجمله اینکه با وجود در دستور کار قرارداشتن تصویب آن در مجلس، از خرداد‌ماه سال‌جاری تاکنون، همچنان این توافقنامه در انتظار طی مراحل تصویب در مجلس است. براساس قواعد بین‌المللی، موافقتنامه‌های بین‌المللی برای اجرا باید به تصویب مجالس 2کشور برسد.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد به جز وزارت کشور، مجلس هم ورود جدی‌ای به این موضوع نداشته است. محمد کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و مسئول پیگیری حادثه سراوان در مجلس دررابطه با اقدامات صورت‌گرفته از سوی مجلس به همشهری می‌گوید: جلساتی بین وزارت کشور و وزارت خارجه و مسئولان امنیتی برگزار شده و مذاکراتی هم با مسئولان پاکستانی شده و هنوز درحال پیگیری است.

او درباره تشکیل کارگروهی در مجلس جهت پیگیری حادثه سراوان می‌گوید: البته ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم اما اصل موضوع به وزارت‌های کشور و خارجه و نهایتا نیروهای امنیتی بازمی‌گردد و مجلس برای این موضوع کارگروه خاصی تشکیل نداده است.کوثری درباره نتایج احتمالی این توافقنامه درصورت امضا می‌گوید:

این توافقنامه می‌تواند موجب شود طرف پاکستانی مسئولیت حفظ امنیت منطقه را بپذیرد چرا که در حال حاضر پاکستان برای همکاری با ایران در حفظ امنیت مرزها بهانه‌هایی می‌آورد که مورد پذیرش نیست و آنها باید امنیت نقطه صفر مرزی را تأمین کنند. او درباره واکنش ایران درصورت عدم‌امضای توافقنامه مرزی میان ایران و پاکستان تأکید می‌کند که ما در هرحال اشرار را راحت نمی‌گذاریم و درصورت عدم‌همکاری پاکستان بدون هیچ رودربایستی‌ای اقدامات لازم را درجهت برخورد با اشرار و حفظ امنیت منطقه انجام خواهیم داد.

کد N55987

وبگردی