آفتاب
در اعتراض به صادرات نفت از کردستان عراق/

عراق، کاردار ترکیه را احضار کرد

عراق، کاردار ترکیه را احضار کرد

آنکارا- دولت بغداد روز یکشنبه در اعتراض به صادرات نفت از کردستان عراق به بندر جیحان ترکیه بدون موافقت دولت مرکزی، کاردار ترکیه در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ملیت ، حسین شهرستانی معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی از احضار کاردار ترکیه در بغداد خبر داد.

دولت عراق مراتب اعتراض خود را به ˈ افه جیلانˈ کاردار سفارت ترکیه در بغداد اعلام کرد.

شهرستانی، دولت ترکیه را به التزام به توافقنامه های امضا شده میان دو کشور دعوت کرد و گفت: خارج کردن نفت از مرزهای عراق بدون موافقت دولت، تجاوز به سرمایه نفتی این کشور به شمار می آید، سرمایه ای که به همه عراقی ها تعلق دارد.

بر اساس این گزارش ، از سوی دیگر نوری المالکی نخست وزیر عراق روز یکشنبه با اعتراض به واردات نفت ترکیه از اقلیم کردستان عراق بدون کسب اجازه بغداد به شدت از ترکیه انتقاد کرد.

وی گفت: دولت عراق مسوولیت قانونی این اقدام را متوجه دولت ترکیه می داند و حق مطالبه زیان ناشی از آن را برای خود محفوظ می داند.

وزارت نفت عراق روز جمعه ضمن مخالفت با فروش نفت خام اقلیم کردستان عراق به ترکیه، به شدت نسبت به نقض توافقنامه سه جانبه اعتراض و تهدید کرد تمامی شرکت ها و دست اندرکاران این فرایند بازخواست خواهند شد.

هفته گذشته وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که انتقال آزمایشی نقت اقلیم به بندر جیهان ترکیه آغاز شده است.

خاورم ** 2010*230* 3404
کد N55944

وبگردی